Hvordan kan du unngå kontroll trollet?

Mange ledere forveksler god ledelse med resultatmål, resultatkontroll, målsamtaler, rangeringer (karakterer) og belønning. Det er for mange ledere viktigere å vise at de har kontroll på tallene enn at de kontroll enn på årsakene til tallene.

Enda mer kontroll forfører oss ubevisst til å tro at tallene er virkeligheten. Vi ser ikke at mer kontroll, ubevisst og mye lettere enn vi tror, fører til mer juks med tall og til slutt korrupsjon. Tror du jukset som ble avdekket i VW var tilfeldig? Tror du det er tilfeldig at varslere blir gjort til syndebukker? Eller hva med skandalen i Enron der granskingen avslørte hvordan kontroll, rangering og belønning av resultater utviklet en kultur av løgnere og bedragere. (Mestringskoden. Hegnar Forlag/Johansen. Side 191- 195)

Virkeligheten oppstår i samhandling mellom virkelige mennesker i salgsprosessen, serviceprosessen, innovasjonsprosessen, leveranseprosessen osv. Først når vi lærer å samhandle smartere disse prosesser er effekten kontroll på resultatene.

Etter mer enn 30 års praktisk erfaring som leder, gründer og rådgiver i et utall prestasjons- og endringsprosesser er jeg blitt sikrere på følgende;
God ledelse handler om å gjøre kontroll- trollet mye mindre. God ledelse handler om innsikt i hvorfor vi alle og så lett, ubevisst og på en forutsigbar måte handler irrasjonelt; søker umiddelbare belønninger, jukser, bedrar, er redd for å feile, ikke varsler om feil, er overoptimistiske, bortforklarer feil osv.

Hvorfor er det slik at;
– 90 % av oss tror vi er bedre enn gjennomsnittet?
– 70 – 90 % av alle endringsprosesser mislykkes, men likevel fortsetter vi med nye?
– diskusjoner ubevisst fører til større avstand og konflikt mellom mennesker?
– vi på en forutsigbar måte utsetter ting vi vet vi burde gjort i dag?
– kommunikasjonstrening ikke nødvendigvis forbedrer, men forverrer kommunikasjon?
– en positiv forventning om å lykkes hindrer oss i å lykkes?
– frykten for å tape en belønning er dobbelt så stor som å oppnå en belønning?
– bruk av belønninger ødelegger interessen for det vi belønnes for?
– bruk av kundefeedback gjør oss mindre kundefokuserte?
– vi søker etter informasjon som bekrefter oss selv også du vet at jeg tar feil?
– ??

Først når vi har nok innsikt om vår forutsigbare irrasjonalitet i samhandling med andre kan vi utvikle betingelser for å skaffe oss kontroll på de verdiskapende prosesser og på resultatene.

Det er dette atferds økonomi handler om!

Ha en irrasjonell helg når den kommer!!!

Beste hilsen
Jon Ivar Johansen
92839173
jon.ivar.johansen@gmail.com

 

 

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.