Troen på medfødt «talent» er groteskt overvurdert og ødeleggende for læring?

 

portrett-bilde-jon-ivar

I mer enn 30 år har jeg vært mer enn normalt interessert i og studert systematisk hvorfor noen mennesker presterer bedre enn andre som er gjennomsnittlig god. Jeg skriver om dette i boka Mestringskoden (Johansen/Hegnar 2015)
Hvorfor er det f.eks. slik at jeg fikk karakteren 2 i norsk til artium, men likevel har skrevet 14 bøker og flere bestselgere? Hvorfor presterte jeg ikke på skolen?
Kan det være at hele ideen om at medfødt talent bestemmer hvor god du blir innen et område ikke bare er fullstendig gal, men også helt ødeleggende for å lære mennesker å mestre, utvikling av selvtillit og høye prestasjoner?
Nyere forskning viser nå (A. Ericsson m.fl) at slikt som perfekt gehør i musikk, gode skolekarakterer, høye prestasjoner i slalåm som Kristoffersen, å huske 200 tall eller mer, å huske 20.000 veier i London som London Taxi kjører må lære å huske, å bli en meget god selger eller annet ikke avgjøres av medfødt talent, men av kvaliteten på læreprosessen.

Vil du lære mer så hør nøye på denne lydfilen;

http://www.wnyc.org/story/how-become-great-just-about-anything-rebroadcast/

Ta gjerne kontakt meg meg hvis du vil diskutere dette mer

Jon Ivar Johansen
92839173

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s