Slik utvikles læringsvillige ledere og medarbeidere?

a-laere-a-ga
Du kjenner sikkert Pixar?
De lager fantastiske filmer som Toy Story og Oppdrag Nemo. Filmene har truffet publikum og hatt en bemerkelsesverdig kommersiell suksess. Mange tror slik suksess handler om å rekruttere kreative genier og de dyktigste medarbeidere? Sannheten er ganske annerledes for Pixar og for alle andre som lykkes over tid, ifølge nyere forskning.

Fra det første utkast på ca 12 000 tegninger (storyboard) for å utvikle en film er de oppe i 125.000 før filmen er ferdig i Pixar i følge president Ed Catmull. Det trenger ikke være slik.
Men suksess handler om en unik læreprosess der filmdirektørene, som leder sitt prosjektteam, på en systematisk og bevisst måte blir «dyttet» ut av komfortsonen og til å finne stadig flere problemer og feil tidlig. Har du høye krevende mål og blir «dyttet» til å lete så blir det hele 125.000 tegninger før de er førnøyd.
De kunne jo gitt seg lenge før?!
Effekten er fantastiske filmer i verdensklasse.

Deres suksessformel er en krevende og ubehagelig læreprosess der de bevisst kritiserer filmdirektørene, leter etter små feil, svakheter og problemer i hvert utkast som fører til nye utkast. Er dette en behagelig prosess? Denne feilsøkingsprosessen er nøkkelen til deres suksess i følge president Ed Catmull. De utgår fra at de første utkastene er «elendige» og at direktørene har en tendens til å rettferdiggjøre («confirmation bias») seg selv og ubevisst går i komfortfella. Deres høye ambisjoner og krevende mål setter dem imidlertid bevisst utenfor komfortsonen og utvikler en kreativ misnøye. Et av de viktigste prinsipper i Gullstandarden (K.A. Ericsson) som jeg har blogget om tidligere er nettopp å sette høye krevende mål – utenfor komfortsonen.

Jeg erfarte det samme hos alpinisten Kjetil Andre Aamodt (Kultur For Gull Aamodt/Johansen 2003), Jan Carlzon som direktør i SAS og med de fleste som jeg har møtt som lykkes over tid. Idag kan forskningen dokumentere dette.

Gjennom å legge til rette for en bevisst feilsøkingsprosess der vi dytter mennesker ut av komfortsonen, lærer vi raskt å finne problemer og feil og derved bedre løsninger slik barn lærer seg å gå. De feiler seg frem fordi målet er krevende og de er født til å lære.

Den største hindringen er at mange tror suksess handler om medfødte talent og hvis du bare finne de beste ledere, beste selgere, beste prosjektledere og belønner dem for å prestere, så vil de lykkes og hvis de mislykkes så er det deres talent som er problemet. Pixar kan håndplukke de beste fra hele verden, men har lært at de første utkastene til en film er elendige, ifølge deres egen president.
Tenk på helsevesenet som en helt annen kultur? De ansetter de beste leger med de beste karakterer, men likevel er det 10 % som dør eller blir alvorlig skadet på grunn av feil behandlinger (UK National Audit). Er hovedårsaken at legene ikke er dyktige nok?
Nei, nei, nei og atter nei……

Ledere som Ed Catmull i Pixar og andre suksessfulle ledere lykkes på grunn av deres syn på feil, problemer og motgang – ikke talent og evner. De har erfart at feil, problemer, konflikter og motgang er det normale i en kompleks og foranderlig virksomhet. De har erfart at problemer og feil er normalt og den viktigste feedback for læring, innovasjoner og utvikling.
Tenk igjen på barn hvordan de lærer å gå? De tenker ikke at det blir vanskelig eller at at dette ikke er noe for meg når de feiler! De bare feiler seg frem og lærer.
Du kan ikke planlegge deg bort fra feil, problemer eller til suksess i en foranderlig verden der målene er i bevegelse. Du kan ikke gå ut i elva på samme sted to ganger.

Alt for mange har fått lære at suksess handler om talent og om å gjøre det rett og unngå feil. Vi har fått lære at det handler om å se smart og flink ut og i alle fall ikke erkjenne at du ikke forstår. Hvis du viser at du har problemer, hva vil de andre tenke? At du ikke er smart nok – skam deg! Konsekvensen er en ubevisst frykt for å innrømme at vi ikke forstår, mislykkes eller har problemer. Derved lærer vi kke å ta risiko og stagner.

Mennesker som har utviklet et «Growth mindset» (C.D. Dweck) har på den annen side erfart at nettopp evnen til å vise sårbarhet, si ifra tidlig, være åpen om problemer, proaktive på feil og ikke minst stille spørsmål når vi ikke forstår, er nøkkelen til læring, utvikling, innovasjoner og til slutt suksess. De har ubevisst utviklet en innstilling som gjør at de på en naturlig måte våger seg ut av komfortfella – selv om det er ubehagelig.

Det har lært at problemene ikke er problemerne, men vår innstilling til problemene.

God Jul
En tid som er full av problemer som skaper muligheter

Hilsen
Jon Ivar Johansen
92839173

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.