Hva er viktigste betingelser for suksess?

portrett-bilde-jon-ivar

I over 30 år har jeg søkt å forstå hva som kreves for å lykkes med reelle endringsprosesser, bedre prestasjoner og for å lykkes som leder, idrettstrener opp til WC, leder av Skedsmo fotballklubb, gründer av flere virksomheter og rådgiver. De siste 15 år mer vitenskapelig og evidensorientert. 

Faktum er at de færreste konsulenter som driver med LEAN, teamutvikling, coaching eller annet kan dokumentere noen som helst målbar effekt over tid, der det man søker å forbedre blir testet mot en kontrollgruppe. 

Den viktigste årsak til dette er at vi er sosiale «dyr» som ubevisst tilpasser vår atferd til den sosiale kontekst, omgivelser og de betingelser vi er en del av i den virkelige verden. Ingen ledere, selgere, fotballspillere eller andre er blitt som de er, fordi de har gått på et eller annet kurs eller er blitt «coachet».
Ingen mennesker lærer å utvikle eller å endre atferd uavhengig av den sosiale kontekst vi er en del av til daglig. Effektiv påvirkning av atferd starter derfor med å bli bevisst hvordan vi kan endre den kontekst og de betingelser som påvirker oss i hverdagen, slik at den underbygger de mål vi har.

Tradisjonell tilnærming til endringer har en individpsykologisk rasjonell tilnærming. Det betyr at vi utgår fra at hvis jeg får større innsikt om potensial, ulike metoder/teknikker slik som situasjonsbestemt ledelse, ferdigheter i kommunikasjon og konflikthåndtering, mm., så vil jeg endre atferd fordi det er i min rasjonelle egeninteresse.
Men slik er det nødvendigvis ikke. Studie etter studie viser at vi ikke er så rasjonelle som vi liker og tro. Tvertimot er vi irrasjonelle på en forutsigbar måte og nærmere 90 prosent faller tilbake til sine innarbeidede vaner kort tid etter at den individfokuserte treningen er over.

Skal vi lykkes må vi øke vår innsikt om hvordan hjernen egentlig tar beslutninger og spesielt hvor vanskelig det er å endre autopiloten. Kort fortalt bruker hjernen to parallelle beslutningssystemer som virker samtidig i en beslutningssituasjon. Vi har det atferdsøkonomer som meg kaller system 1 (autopiloten) og system 2 (selvkontrollen). System 1 søker og motiveres ut fra umiddelbare belønninger, handler raskt og intuitivt, er lat og hater endringer. System 2 (selvkontrollen) analyserer, er rasjonell, setter mål, planer, håndterer lite informasjon av gangen, handler sakte og blir fort sliten.

Den individpsykologiske tilnærming søker å påvirke system 2 og den sunne fornuft, som er et helt nødvendig første steg. System 1 (autopiloten) lærer imidlertid på en helt annen måte og uten at vi lykkes med å endre autopiloten og ikke automatisere nye vaner skjer det ingen endring og vil faller raskt tilbake til etablerte og automatiserte vaner.

Effektiv endringsprosesser og prestasjonsforbedringer handler derfor først og fremst om hvordan vi kan påvirke autopiloten (system 1) og automatisere nye bedre vaner.

System 1 (autopiloten) lærer bare gjennom egen erfaring og gjennom å erfare konsekvensen av egne handlinger i hverdagen, der usikkerhet, stress og risiko for å feile er en del av virkeligheten. 
Læreboka er virkeligheten og andre rollemodeller er lærerne – ikke konsulenter.

Tenk på røykeloven!
Handlingsregelen om å gå ut for å røyke har endret atferd. Den er suksessfull fordi den endrer den umiddelbare konsekvensen og derved påvirkes system 1. System 1 lærer av atferdens umiddelbare konsekvens og ikke av positive intensjoner og av fremtidige mål og konsekvenser.
Det mest overraskende for mange er at når vi endrer atferd så tilpasser vi ubevisst våre holdninger, tanker og følelser. Dette er jo motsatt av det som predikeres innen den individpsykologiske tradisjon og tilnærming. Våre holdninger til å røyke har endret seg hos de som har sluttet.
Årsaken kalles kognitiv dissonans. Det forklarer at når vi opplever spenning/stress mellom atferd og holdninger så har vi en ubevisst tendens til å tilpasse holdninger for å unngå stress og ubehag.

Oppsummert; Kjernen i atferdsøkonomi
Skal vi lykkes med endringsprosesser og forbedre prestasjoner i den virkelige verden må vi først beslutte hvilken ny atferd og endringer vi ønsker som krever analyse og rasjonell innsikt (system 2). Dernest må vi bruke denne innsikten til å designe og endre den kontekst og de betingelser vi er endel av i hverdagen, slik at den underbygger den nye atferden vi ønsker.

Hilsen
Jon Ivar Johansen
Partner i selskapet Marshmallow Group.
92839173

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.