Begrens valgfriheten – så øker prestasjonene!

bilde av frihetsfølelse 3

I over 30 år har jeg strevd med å forstå hemmeligheten med å lære å knekke mestringskoden som pappa, ektemann, trener og leder. Hemmeligheten har jeg gradvis oppdaget paradoksalt nok er å begrense valgfriheten!
Min første aha kom som ung student på Hærens Krigsskole der jeg møtte lektor Antonisen som lærte oss å alle knekke koden

I over 30 år har jeg strevd med å forstå hemmeligheten med å lære ledere, selgere, meg selv og mennesker flest å knekke mestringskoden. Hemmeligheten er paradoksalt nok å begrense valgfriheten!
Min første aha kom som ung student på Hærens Krigsskole der jeg møtte lektor Antonisen som lærte oss å knekke koden i realfag gjennom å begrense vår valgfrihet. Vi måtte sette krevende mål utenfor komfortsonen og følge hans beste praksis. Alle gikk ut med topp karakterer etter 3 års høyere studie. Jeg har siden testet denne hypotesen på meg selv, barna, ledere, selgere og ikke minst på alpinister og fotballspillere jeg har trent. I alpint, der jeg har trent løpere fra barn til World Cup nivå er læringen den samme. Høye krevende mål utenfor komfortsonen og en tydelig beste praksis som begrenser valgsfriheten. Skritt for skritt og etter tusenvis av timer lærer de fleste gradvis å mestre. Nøkkelen er utholdenhet.

Marshmallowtesten
En av de mest grunnleggende erkjennelser innen atferdsøkonomi er hentet fra Marshmallow testen (W. Mischel 1988). Den viser hvordan vi alle lar oss friste til å søke den umiddelbare belønning og derfor prokrastinere (utsetter), bortforklare, lyger, rettferdiggjør, unngår tapssituasjoner og annet når vi møter motstand, mislykkes og opplever nederlag. Jeg beskriver i boka Mestringskoden (Hegnar 2015) hvorfor autopiloten ubevisst og automatisk bruker en rekke slike kortslutninger («bias») under stress og at en av disse er å rettferdiggjør egne handlinger selv om vi tar feil («confirmation bias»). En konsekvens av dette er en ubevisst jakt på umiddelbare fristelser og belønninger slik som å utsette eller spise usunt selv om vi vet at det ødelegger for de langsiktige mål og belønninger.
Vår reelle valgfrihet er derfor en myte og langt mindre enn de fleste vil erkjenne.

Atferdsøkonomien største kritikk av den tradisjonelle økonomi og individfokuserte psykologi er nettopp at mennesker i mye mindre grad enn vi liker å erkjenne handler ut fra rasjonell egeninteresse selv om vi har frihet og ansvar til å gjøre det. Vi styres primært av kortsiktige og umiddelbare belønninger.

Det handler om å binde seg til masta
Å lære seg å prestere høyere handler derfor om å erkjenne at vi er sårbare og lar oss friste av umiddelbare belønninger. Det handler om å erkjenne at skal jeg nå viktige mål og en større fremtidige belønning, så må jeg «binde deg til masta» på forhånd og derved begrense min valgfrihet i øyeblikket for å ikke la meg friste.
Se min blogg om «binde seg til masta»;
https://jonivarsfunderinger.wordpress.com/2016/02/14/skal-du-lykkes-ma-du-binde-deg-til-masta/
Å binde seg til masta betyr paradoksalt nok at du bevisst begrenser egen valgfrihet i det korte perspektiv for å oppnå større frihet og mål lengre fremme. Å være endel av et team som «dytter» hverandre til å gjennomføre beste praksis i salg eller alpint er et eksempel på en slik begrensning og «dytter».

Hemmeligheten  er høye krevende mål utenfor komfortsonen, en definert beste praksis og å være endel av en team/kontekst der vi «dyttes» ut av komfortsonen til vi gjennom skritt for skritt lærer å mestre beste praksis. (K.A. Ericsson). Å være endel av en slik kontekst av «dyttere» begrenser valgfriheten, men øker prestasjonene.

92839173

jon.ivar.johansen@gmail.comfag

gjennom å begrense vår valgfrihet. Alle gikk ut med topp karakterer etter 3 års høyere studie. Jeg har siden testet denne hypotesen på meg selv, barna, ledere, selgere og ikke minst på alpinister og fotballspillere jeg har trent.

Marshmallowtesten
En av de mest grunnleggende erkjennelser innen atferdsøkonomi er hentet fra Marshmallow testen (W. Mischel 1988). Den viser hvordan vi alle lar oss friste til å prokrastinere, utsette, bortforklare, lyge og annet når vi møter motstand, mislykkes og opplever nederlag. Jeg beskriver i boka Mestringskoden (Hegnar 2015) hvorfor autopiloten ubevisst og automatisk bruker en rekke kortslutninger («bias») under stress og at en av disse er å rettferdiggjør egne handlinger selv om vi tar feil («confirmation bias»). En konsekvens av dette er en ubevisst jakt på umiddelbare fristelser og belønninger slik som å utsette eller spise usunt selv om vi vet at det ødelegger for de langsiktige mål og belønninger. Vår valgfrihet er derfor langt mindre enn de fleste vil erkjenne.

Atferdsøkonomien største kritikk av den tradisjonelle økonomi og individfokuserte psykologi er nettopp at mennesker ikke handler ut fra rasjonell egeninteresse selv om du gir har frihet og ansvar for å gjøre det.

Det handler om å binde seg til masta
Det handler om å erkjenne at vi er sårbare og lar oss friste av umiddelbare belønninger. Det handler om å erkjenne at skal jeg nå viktige mål og en større fremtidige belønning, så må jeg «binde deg til masta» på forhånd og derved begrense min frihet.
Se min blogg om «binde seg til masta»;
https://jonivarsfunderinger.wordpress.com/2016/02/14/skal-du-lykkes-ma-du-binde-deg-til-masta/
Å binde seg til masta betyr paradoksalt nok at du bevisst begrenser egen valgfrihet i det korte perspektiv for å oppnå større frihet og mål lengre fremme. 

Hemmeligheten med suksess er høye krevende mål utenfor komfortsonen, kopiere beste praksis og være endel av en kontekst som «dytter» deg ut av komfortsonen til du skritt for skritt lærer å mestre beste praksis. (K.A. Ericsson). Å være endel av en slik kontekst av «dyttere» begrenser din valgfrihet i det korte perspektiv.

 

92839173
jon.ivar.johansen@gmail.com

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s