Først vennskap så kunnskap!

Først vennskap så kunnskap

Fig; Tre gode venninner

Først vennskap så kunnskap sier atferdsøkonom og professor Mari Rege i dagens DN i et innsiktsfullt innlegg. Atferdsøkonomer søker bevis på hva som virker og ikke virker i det virkelige liv, slik som hva som skal til for å endre handlevaner, salgsvaner, ledelsesvaner, leksevaner og ikke minst å få skoleelever til å møte opp til undervisningen – hver dag og vanemessig.
Faktum er at hele 30 prosent ikke fullfører videregående etter fem år og en hovedårsak er at de ikke møter opp til undervisning. Professor Mari Rege stiller i dagens DN spørsmål hvorfor så mange elever velger å ikke møte opp og hva vi kan gjøre?

Hun mener at det som kalles tidsinkonsistente preferanser kan være en forklaring. Dette er også noe av det viktigste jeg tar opp i boka Mestringskoden (Hegnar/Johansen 2015). Forklaringen er at autopiloten (det «varme systemet») har en sterk og automatisk tendens til å søke umiddelbar belønning og derved ubevisst unngår umiddelbart ubehag. Autopiloten legger mye større vekt på det som har umiddelbare konsekvenser/belønninger enn fremtidige større konsekvenser/belønninger som å nå et fremtidig viktig mål, få gode karakterer, god helse eller annet.

Konsekvensen er en ubevisst tilbøyelighet til å utsette og ikke gjennomføre det vi vil og har planlagt (Prokastinering). Mange lar seg derfor ubevisst fristes av en kake selv om vi slanker oss, til å være utro selv om vi vet konsekvensen, utsette å trene som vi har som mål, utsette den vanskelige samtalen med en medarbeider eller annet.
Mestringskoden forklarer den kontinuerlige kampen mellom det automatiske «varme» systemet (autopiloten) som styres av umiddelbare konsekvenser/belønninger og det «kjølige» systemet (selvkontrollen) der vi selv og bevisst må ta kontrollen, stoppe opp og tenke på de fremtidige konsekvensene gjennom spørsmål som, «men er dette så lurt?»

Når det «varme» systemet koker så greier ikke de fleste selv å aktivere det «kalde» systemet (selvkontrollen) som får oss til å tenke om er det er så lurt. Derfor gjør vi mange dårlige valg som får  store fremtidige konsekvenser. Å ikke møte opp på skolen fordi det føles ubehagelig styres av det «varme» systemet og da hjelper det ikke å kommunisere hvor viktig det er å møte opp siden vi da snakker til det «kalde» systemet.

Hvordan løser atferdsøkonomer dette og andre problemer der vi vet at det «varme» systemet styrer vår atferd? Vi bruker det vi kaller «dyttere» (Nudges»). (Mestringskoden side 83- 91). I følge professor og atferdsøkonom Mari Rege kan vi «dytte» økt tilstedeværelse slik?

  • Vi kan sette en fraværsgrense der eleven ikke får karakter dersom du ikke er tilstede. Men virker det? Å få vite at du ikke får karakter vil åpenbart ha en fremtidig negativ konsekvens, men det påvirker ikke det «varme» systemet som påvirkes av umiddelbare konsekvenser og «dytter» derved ikke de elevene som trenger det nå.
  • En bedre løsning er å øke attraktiviteten ved å møte på skolen – hver dag. Forskning viser at ensomhet og mangel på vennskap er viktigst for elevens ønske om å slutte – og betydelig viktigere enn karakterer og elevens opplevelse av mestring. Vennskap og sosial tilhørighet påvirker det «varme» systemet og gir en umiddelbar belønning som påvirker atferd her og nå.

Ledelse er derfor også å skape et sterkt sosialt fellesskap, identitet og vennskap som oppleves som så viktig og meningsfullt at det å være borte og tape dette oppleves som et  umiddelbart verre og større tap. Siden autopiloten hater å tape vil den unngå det som gir det største tap. Eureka!

God sommer til dere alle – og bruk den til å styrk vennskapet!

Jon Ivar

92839173
Ta gjerne kontakt

 

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s