Hvis vi begrenser valgfriheten – så øker den

bilde av frihetsfølelse 3

I over 30 år har jeg strevd med å forstå hemmeligheten med å lære ledere, selgere, meg selv og mennesker flest å knekke mestringskoden. Hemmeligheten er paradoksalt nok å begrense valgfriheten!
Min første aha kom som ung student på Hærens Krigsskole der jeg møtte lektor Antonisen som lærte oss å knekke mattekoden gjennom å begrense vår valgfrihet. Alle gikk ut med topp karakterer etter 3 års høyere studie. Jeg har siden testet denne hypotesen på meg selv, barna, ledere, selgere og ikke minst på alpinister og fotballspillere jeg har trent.

Marshmallowtesten
En av de mest grunnleggende erkjennelser innen atferdsøkonomi er hentet fra Marshmallow testen (W. Mischel 1988). Den viser hvordan vi alle lar oss friste til å prokrastinere, utsette, bortforklare, lyge og annet når vi møter motstand, mislykkes og opplever nederlag. Jeg beskriver i boka Mestringskoden (Hegnar 2015) hvorfor autopiloten ubevisst og automatisk bruker en rekke kortslutninger («bias») under stress og at en av disse er å rettferdiggjør egne handlinger selv om vi tar feil («confirmation bias»). En konsekvens av dette er en ubevisst jakt på umiddelbare fristelser og belønninger slik som å utsette eller spise usunt selv om vi vet at det ødelegger for de langsiktige mål og belønninger. Vår valgfrihet er derfor langt mindre enn de fleste vil erkjenne.

Atferdsøkonomien største kritikk av den tradisjonelle økonomi og individfokuserte psykologi er nettopp at mennesker ikke handler ut fra rasjonell egeninteresse selv om du gir har frihet og ansvar for å gjøre det.

Det handler om å binde seg til masta
Det handler om å erkjenne at vi er sårbare og lar oss friste av umiddelbare belønninger. Det handler om å erkjenne at skal jeg nå viktige mål og en større fremtidige belønning, så må jeg «binde deg til masta» på forhånd og derved begrense min frihet.
Se min blogg om «binde seg til masta»;
https://jonivarsfunderinger.wordpress.com/2016/02/14/skal-du-lykkes-ma-du-binde-deg-til-masta/
Å binde seg til masta betyr paradoksalt nok at du bevisst begrenser egen valgfrihet i det korte perspektiv for å oppnå større frihet og mål lengre fremme. 

Hemmeligheten med suksess er høye krevende mål utenfor komfortsonen, kopiere beste praksis og være endel av en kontekst som «dytter» deg ut av komfortsonen til du skritt for skritt lærer å mestre beste praksis. (K.A. Ericsson). Å være endel av en slik kontekst av «dyttere» begrenser din valgfrihet i det korte perspektiv.

 

92839173
jon.ivar.johansen@gmail.com

 

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

2 svar til Hvis vi begrenser valgfriheten – så øker den

  1. Andreas sier:

    Hei Jon Ivar, takk for bidraget til et interessant tema. Kan du si noe mere spesifikt om hva lektor Antonisen gjorde for å begrense valgfriheten?

  2. Tilbaketråkk: Hvis du sier du ikke lyver – så er det løgn! – marsmallows

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.