Til deg som strever

å streve

Finn trøst, vi er mange som deg. De som ikke gjør det ljuger!

Skal du lære å utvikle ditt iboende talent for noe i livet, må du helt bevisst  sette høye krevende mål der det å streve og føle seg mislykket underveis er normalt. Det finnes ikke noe alternativ til å feile seg frem mot høye viktige mål.
Å anstrenge seg og måtte streve er ikke frivillig, men en biologisk nødvendighet ifølge moderne hjerneforskning (Mestringskoden. Johansen/Hegnar Forlag s. 177 – 181) hvis du vil utvikle ditt iboende talent for noe.

Det er normalt å føle seg mislykket, sjalu, føle grådighet, føle seg utilstrekkelig og ikke føle seg god nok når man ikke føler “flyt” i livet. Det er helt normalt fordi autopiloten din, dine automatiserte følelser, tanker og vaner, hater å tape (“taps aversjon”). Autopiloten vil føle seg likt og akseptert og det største tap er opplevelsen av å ikke bli likt av andre og derfor er det så fristende for autopiloten å ubevisst sammenligne seg med andre. Derfor er det så fristende å sammenligne seg med andres tilsynelatende perfekte liv og så lett føle seg mislykket, men deres autopilot har det på samme måte og deres vellykkethet er et skall.

Livet handler ikke om å sammenligne seg med andre, deres karakterer, BMI, antall likes og prestasjoner, men likevel er det så vanskelig fordi autopiloten din og min elsker det. Den hater å tape og er livredd for å ikke bli likt av “flokken”.

Det blir først et problem for meg hvis du ikke vet at det er normalt og ikke vet hvordan jeg kan lære å styre og kontrollere autopiloten.

Du og jeg har nemlig, til forskjell fra dyr, en medfødt vilje, rasjonalitet og selvkontroll. Men den må til forskjell fra autopiloten kobles inn bevisst. Det er en viljestyrt og strevsom handling! Det er mye enklere og behagelig å la autopiloten overstyre og derved la seg friste til å bry seg med hva andre mener om deg, rettferdiggjøre seg selv, styres av sjalusi,  selvbedrag, krangle om trivialiteter, beskylde andre, tro du er bedre enn andre (90 % gjør det ubevisst) være hevngjerrig, grådig og mye annet.

Men du er mer enn din autopilot, men da må jeg og du lære å koble inn selvkontrollen (Det kalde systemet) for å kjøle ned autopiloten (Det varme systemet) når det koker. Først når du lærer å kontrollere autopilotens forutsigbare irrasjonalitet, er du et fritt menneske. Fri til å sette langsiktige, krevende og verdifulle mål som du må streve for å nå. Da kommer belønningen en gang i fremtiden, men akk, autopiloten vil ha belønning NÅ. Den hater å streve og vil ha belønning nå. Derfor er viljen til å streve nøkkelen til å lykkes.

Utfordringen er at autopiloten er ekstremt sterk, fungerer helt automatisk og handler før du rekke å «kjøle den ned» og koble inn selvkontrollen. Selvkontrollen er på den annen side bitte liten i forhold, som en flue mot en elefant. Den blir enormt fort sliten og derfor er vi alle så ekstremt sårbare og irrasjonelle.

Løsningen som atferdsøkonomer kan dokumentere fungerer, er å helt bevisst hjelpe selvkontrollen gjennom å utvikle smarte “dyttere” (“nudges”). En «dytter» er noe som hjelper selvkontrollen og så og si “binder deg til masta” på forhånd for å unngå å bli fristet.

For å lære mer om «dyttere» kan se min forrige blogg eller ta kontakt for å få boken “Mestringskoden” gratis. (Johansen/Hegnar forlag 2015). De 10 første som leser denne og deler kan sende meg mail eller sms og få gratis bok sendt.

jon.ivar@marshmallow.no eller tlf 92839173

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s