F.A.I.L = First Attempt In Learning

Studier viser at 90% av oss mislykkes med å nå nye krevende mål som krever endring av etablerte vaner (Les; autopiloten) og en hovedårsak til dette er frykten for å feile – «FAIL»

Den viktigste betingelse for effektiv læring og endringsprosesser er min innstilling til å feile eller «FAIL.

F.A.I.L er «First Attempt In Learning»
Det er et faktum at mennesker lærer mest effektivt gjennom å bli utfordret til å løse og mestre en krevende oppgave slik barn barn lærer seg å gå. Ingen lærer («teach») barn å gå, men de lære («Learn») seg selv å gå gjennom å feile. Å lære seg å gå er en krevende oppgave som viser at vi alle kan lære oss det aller meste vi har en interesse for og lærer hva som er effektiv læring. Vi lærer mest effektivt når vi gis frihet til å feile (Fail) og må «snuble oss frem». («Failing forward»).
Hjerneforskere har avdekket at vi er født med en plastisk og lærende hjerne som nettopp endrer og utvikler seg når vi må anstrenge oss for å lære av egne feil. Effektiviteten er avhengig at vi får øve på spesifikke og krevende utfordringer der risiko for å feile (F.A.I.L; First Attempt In Learning) er en del av læringsprosessen – slik barn lærer å gå.
Dette er årsaken til at vi skal sette høye krevende mål.
Å ha høye krevende mål der vi vil feile og mislykkes til vi lærer å knekke mestringskoden er første skritt for effektiv læring.

If you fail never give up

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s