Endelig. Nytt år og nyttårsforsett og….. 90 % fortsetter som før!!

Vi vet at det er slik, ikke sant? Jeg setter nye mål, planlegger og er motivert for å gjøre noen endringer i 2016 på jobb eller privat. Jeg setter igang med stor overbevisning, men faller tilbake til gamle etter kort tid.
Og jeg ikke alene. Studie etter studie viser at 90% av oss mislykkes med å nå nye mål som krever endring av etablerte vaner (Les; autopiloten), men det store paradoks er at 90% av oss tror vi er bedre enn gjennomsnittet med å få til endringer. I Mestringskoden (Johansen/Hegnar 2015) kaller jeg dette 90 – 90 paradokset.

Det finnes ingen «quick fix» løsninger for å endre innarbeidede vaner, men atferds-økonomer kan dokumentere 4 viktige betingelser for å lykkes med endringer;

4 viktigste betingelser for å knekke mestringskoden 
Etter å ha jobbet som leder, gründer, trener og konsulent i over 30 år har jeg erfart at de fleste kan lære å knekke mestringskoden hvis vi tar utgangspunkt i følgende virkelighet;

1.     Læreboka er virkeligheten
Det er et faktum at barn lærer seg å gå som er en krevende oppgave. Det er et faktum at mennesker lærer mest effektivt gjennom egen erfaring når vi gis frihet til å feile og «snuble oss frem». Vi er født med en plastisk lærende hjerne og til å lære og effekten avhenger at vi får øve på spesifikke utfordringer i det virkelige liv der risiko for å feile er en del av læringsprosessen – slik barn lærer å gå.
Å ta en risiko og erfare den angst assosiert med å feile og mislykkes, og lære å mestre egen angst og dette stress er grunnleggende for effektiv læring. Forutsetningen er at stress er positivt. Positivt stress utvikles når jeg erfarer en positiv forventning til å mestre selv om jeg har angst og er redd. Professor og psykolog Paul Moxnes kaller denne angst som da utvikles for en «varm angst» og er suksessens drivkraft.

you-made-a-mistake-congratulations-you-are-human-1200x738

2.  Min innstilling til å feile avgjør alt
Når vi prøver å endre etablerte vaner opplever hjernens belønningssystem (dopamin systemet) det som at noe er feil, som noe ubehagelig,  angst og negativt stress. Hjernen (Les; autopiloten) er forhåndsinnstilt («default») på umiddelbar belønning og komfort og vil ubevisst og instinktivt unngå ubehag. Den fastholder etablerte vaner selv om de er «feil» og vi går i komfortfella. Her ligger menneskets sårbarhet og forutsigbare irrasjonalitet.

En betingelse for å lykkes er derfor vår bevisste og ubevisste innstilling til ubehag, angst og frykten for å feile. Hvis innstillingen er at angst er helt nødvendig og positivt vil det gi en opplevelse av kontroll og positivt stress.
Professor Carol D. Dweck, en av verdens mest anerkjente psykologer, kaller det en «growth» innstilling. Det motsatte er en «fixed» innstilling som gjør at du ubevisst unngå utfordringer eller situasjoner der du vil kunne feile siden det skaper et ubehag, angst og negativt stress.(For mer se Mestringskoden/Johansen/ Hegnar forlag s. 165 – 189).

3. «Culture eats Strategy to breakfast»
Din innstilling («growth» eller «fixed») til å feile er ditt individuelle ansvar, men for å endre den er du helt avhengig av den kulturen du er endel av. Mennesker er sosiale «dyr» som hermer, kopierer og tilpasser oss den kultur vi er en del av. Dette kalles ofte «den tause læring» og konsekvensen er at «culture eats strategy to breakfast». Vi hermer og speiler ubevisst den kulturelle innstilling og hvis den kulturen innstilling er «growth» vil du ubevisst herme den, og det samme gjelder en «fixed» innstilling.
Din ubevisste innstilling(autopiloten) er utviklet, opprettholdes og belønnes av den kulturelle kontekst du er i og den er nesten umulig å endre denne uavhengig av kontekst.

Kulturen fungerer som «dytter» («nudge») som ubevisst påvirker innstilling og derved atferd. En betingelse for å lykkes med å skape varige endringer er derfor å bevisst designe «dyttere» som påvirker kulturen og som derved påvirker den individuelle autopilot. Lykkes du ikke med å endre autopiloten vil du falle tilbake til etablerte vaner enten du vil eller ei uavhengig av individuelle mål, positive intensjoner og motivasjon.

Den individuelle tilnærming for å påvirke menneskers atferd til mange coacher, mentale trenere og selvutviklings industrien, der man søker å påvirke enkeltmennesker innstilling og intensjoner, uavhengig av den kulturelle kontekst, er i beste fall naiv og forblir nyttårs forsett. 90 % av slik påvirkning og forsett har ingen effekt.

4. Test og bevis i mindre skala
For å lykkes med endringer, privat eller som leder, må du lære å tenke som en vitenskapsmann. Det betyr å utvikle en hypotese om hva som skal til for å nå ditt mål, herunder hvilke «dyttere» som virker. Deretter teste og måle i mindre skala for å få bekreftet om hypotesen virker før du setter igang i større skala.
Jeg erfarer at ledere gang etter gang iverksettes ulike prosesser slik som LEAN eller ledertrening i stor skala, uten å ha testet og funnet bevis på at det virker. Fakta er at kun 10% av LEAN prosesser eller ledertrening virker og gir ønsket effekt over tid?

Vil du lære mer om atferds økonomi se www. mestringskoden.no

Lykke til med nye mål og planer for 2016.

Ha et riktig Godt Nytt År

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

2 svar til Endelig. Nytt år og nyttårsforsett og….. 90 % fortsetter som før!!

  1. Riktig godt og fremgangsrikt Nytt År Jon Ivar. Nok en gang treffer du spikeren på hodet. Måtte vi i 2016 lete og finne mange gode «dyttere» som gir varig endring. Harald

  2. Peter Vennstrøm sier:

    Jeg er helt enig på alle punkter, selv om jeg personlig har veldig vanskelig å få til alt, spesielt punkt 2. (Jeg tilhører de 90% som begynner på helsestudio hver januar. 🙂
    For selskaper og organisasjoner tenker/sier jeg noe lignende som punkt 3:
    «Excellent execution beats brilliant strategy, good culture beats everything.»

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.