Hvorfor jukser og bedrar ledere ?

Din og min autopilot hater å tape (tapsaversjon) og opplevelsen av å tape noe er dobbelt så stor som å vinne noe. Hjernen har gjennom evolusjonens gang utviklet en rekke ulike snarveier («bias») for å unngå å tape og mestre ubehagelige og stressende situasjoner. Det største tap er å ikke føle seg likt, verdsatt og akseptert av gruppen og derfor får kulturen slik enorm makt over oss.
images
Tapsaversjon gjør oss samtidig veldig sårbare. Et synlig bevis på vår sårbarhet er at oppegående, intelligente mennesker begynner å jukse, lyve og bedra seg selv og omgivelsene for å ikke tape anerkjennelse. Det siste av mange alvorlige eksempler på hvordan lovlydige mennesker ubevisst lar seg friste til å bli juksemakere, er en rapport som har avslørt hvordan politiet i Sverige systematisk jukser med statistikk på måltall. Samtidig ruller VW skandalen og viser hvordan vanlige lovlydige medarbeidere lot seg friste til å jukse og bedra en hel verden.

I min siste bok «Mestringskoden» (Johansen/Hegnar 2015) beskriver jeg hvordan ledere i Enron lot seg friste til å jukse og bedra aksjemarkedet i USA og som førte til en av de største økonomiske skandaler i amerikansk historie. Et av skrekkeksemplene er at de slo av strømmen i store byer for å manipulere strømprisene og selv tjene enorme beløp. VW krisen kan virke liten i fht bedraget som ble avdekket i Enron.

Hvordan er slikt mulig? Enron ble jo leder av noen av de dyktigste ledere hvorav de fleste var rekrutterte fra McKinsey. Autopilotens ubevisste og naturlige jakt på umiddelbare belønninger, ros og anerkjennelse kombinert med et system der vi kontrollerer, evaluerer, rangerer og belønner ledere for kortsiktig kvantitativ måloppnåelse (Les; umiddelbar belønning) er en livsfarlig coctail.

Systemet for «performance Management» mange har tatt i bruk de senere år viser seg nå å være en de viktigste årsaker til de mange kriser som nå avdekkes slik som VW, Lehman Brother, Enron og norske Yara. De kriser som er avslørt er nok dessverre bare toppen av isfjellet. Slike «carrot & stick» systemer forsterker autopilotens naturlige higen etter umiddelbar belønning og gjør lovlydige mennesker ubevisst lar seg friste til å bedra og jukse. Dette gjelder like mye Kong Salomon som Jørgen Hattemaker.

Enda farligere blir det når vi fristes til å individualisere problemene og jakte på enkeltmennesker som syndebukker og ikke ser og gjør noe med de underliggende systemfeil – «performance management» systemet.

For å forstå hvorfor «performance management» systemet mange praktiserer underbygger juks og bedrag må vi forstå de grunnleggende prinsipper og spilleregler i moderne atferdsøkonomi. Vi må lære og akseptere at autopiloten hater å tape («loss aversion»)  og at den ubevisst søker umiddelbare belønninger, ros og anerkjennelse og lar seg derved friste mye lettere enn de fleste tror. Vi må lære å forstå hvordan den bruker en rekke snarveier for å unngå opplevelsen av tap og ubehag og en slik snarvei er å bekrefte seg selv selv om vi vet det vi gjør er galt. («confirmation bias»)

Først når vi aksepterer og forstår autopilotens og derved menneskets forutsigbare irrasjonalitet som det normale kan vi bruke den rasjonelle, men akk så svake selvkontrollen til å gjøre autopiloten til vår medspiller.

jon.ivar@marshmallow.no

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Hvorfor jukser og bedrar ledere ?

  1. erikmoller sier:

    Fra løgn til ærlighet

    Den aller viktigste ferdigheten vi kan lære våre barn og øve på som voksne er å utsette umiddelbar tilfredsstillelse av et behov for å oppnå en større belønning senere. Men dette er vanskelig, for ikke å si umulig hvis vi ikke samtidig setter det i sammenheng med vårt «mindset». I følge Carol S. Dweck ved Standford vil et såkalt «fixed mindset» – troen på at talent, egenskaper og evner er medfødt og lar seg i liten grad utvikle, medføre at vi utvikler en sterk trang til å bli likt og fremstå som «flink», og helst flinkere enn andre. Med et fixed mindset blir frykten for å gjøre feil veldig stor, og vi vil på alle måter unngå å bli kritisert. Dette medfører at autopilotens tapsaversjon (umiddelbar belønning) vil styre våre beslutninger og handlinger når vi blir satt under press og føler at vi ikke mestrer. Den eneste utveien vi da har for ikke å bli «avslørt» som mindre flink, er å jukse og bedra.

    Det ble gjort en mindset test på lederne i Enron, og majoriteten hadde fixed mindset!

    En av de viktigste dytterne for å utvikle impulskontroll og tørre å fremstå som en som ikke vet og kan alt, er å installere et «growth mindset» – en tro på at talent, egenskaper og evner kan utvikles hele livet, og at ved å jobbe hardt, gjøre feil, lære av feil og være utholdende, så kan vi nå de målene som er viktige for oss. Vårt indre fokus dreier fra behovet for å prestere («flink») til interesse for læring. Vi behøver ikke å fremstå som perfekte og ufeilbarlige, og kan være ærlige når vi ikke vet og ikke kan, og vi kan innrømme når vi har gjort feil. I en verden fylt med growth mindset er det ingen som vil ha behov for å jukse og bedra!

    For å lykkes med endring fra fixed til growth mindset er ferdigheter knyttet til stressmestring, dvs evnen til å kjøle ned det varme systemet i hjernen under press, helt nødvendig for ikke å gi etter for autopilotens fryktimpuls (lyve, jukse og bedra for å bli likt). Først da vil vi kunne mobilisere motet til å være ærlig når trangen til å lyve og jukse er på sitt sterkeste.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.