Det eneste du har nok av er tid

For mange år siden jobbet jeg sammen med Jan Carlzon, tidl. konserndirektør i SAS og erfarte at det eneste han hadde nok av var tid og han var sjelden stresset selv om han ledet 30.000 medarbeidere. Mangel på tid er det jeg oftest erfarer at mange mennesker klager mest på. Mange er ubevisst opptatt med å være flink og opptatt og er ikke bevisste at hjernen belønner dem til å fortsette med dette og de ser ikke hvordan dette sakte brenner dem ut. De vil aldri erkjenne det, men heller rettferdiggjør det siden de tror det gjør dem «viktige». De er blitt like avhengige av denne uvane og belønningen den gir (les; dopamin) slik en alkoholiker er det siden det er slik hjernens belønningssystem fungerer.

Tid er en av de få ting vi alle har fått utlevert på en helt demokratisk måte og eier selv.
Utfordringen er ikke mangel på tid, men evne til selvkontroll, fokus, prioriteringer og derved tid til å utvikle smarte vaner i livet. Jeg har fått erfare i toppidrett og i næringsliv som leder og gründer at laserfokus er mye viktigere enn hardt arbeid for å lykkes i livet. Det hjelper ikke å jobbe hardt og være opptatt med feil ting.

Å holde fokus på det som avgjør til det er  innarbeidet som en ny smart vaner er imidlertid krevende siden autopiloten er lat, søkerumiddelbar belønning og ubevisst lar seg friste hele tiden. Den største fristelse og ubevisste belønning er tryggheten i de etablerte tanke-, følelse- og handlings-vaner slik vanen med å være opptatt er for mange. Hjernen belønner deg for å fortsette med de uvaner du har  og alle avvik  oppleves som en trussel, skaper ubehag og stress. Å oppgi en etablert uvane for å innarbeide en ny assosieres med sorg, frykt, ubehag og stress. Dette er en årsak til at 90 % av selger- og ledertrening ifølge studier mislykkes og at vi fanges av de gamle uvaner når programmet er over.

Den dokumenterte løsningen er bedre selvkontroll. I motsetning til den impulsive autopiloten (det «varme» systemet) som slås på automatisk under stress, må du slå på selvkontrollen selv for å kjøle ned det varme systemet når det koker. (Se «Mestringskoden. Hegnar 2015. side 73). Å føle seg stresset er et signal om at det varme systemet koker og til å koble inn selvkontrollen. Denne evnen til selvkontroll er det som skiller oss fra dyr.

En dokumentert effektiv teknikk jeg bruker og har stor glede av for å bevisst koble inn selvkontrollen under stress er «mindfulness og forskningen bekrefter at dette styrker selvkontrollen. Hvis du enda ikke har kjøp den nye boka mi «Mestringskoden» der jeg beskriver hvordan du kan ta kontroll på autopiloten så løp og kjøp eller gå inn på hjemmeside http://www.mestringskoden.no og last ned en Pdf som heter «øvelser i oppmerksomhetstrening».

Belønningene av bedre selvkontroll er mange og fremfor alt at du når dine mål i livet hva de nå måtte være. For meg er den viktigste at jeg har fått frigjort mye mer tid til andre ting som er viktige for meg.  Jeg er blitt mye flinkere til å fokusere på de svært få ting som betyr noe i livet og har erfart at det er mye mindre enn jeg trodde. Den største belønningen er blitt mye mer tid til det aller viktigste som for meg som er å dyrke kjærligheten til mine nærmeste og ikke minst min elskede Astrid. Astrid og jeg er blitt mye flinkere til å sette av tid til å gå på kino en dag i uken, se en film hjemme, være late sammen, ta en bedre middag og et glass vin ute alene eller med venner. Vi er kort sagt blitt flinkere til å bruke tid på å øve på å være kjærester.
Jeg har fortsatt veldig langt igjen på mange områder og erfarer skremmende ofte hvor svak selvkontrollen er, men det du øver på blir du bedre på og Astrid og jeg dytter hverandre.

Jeg vil i en senere blogg forklare hvorfor selvkontrollen er så svak og hva atferdsøkonomer kan dokumentere virker som jeg også skriver om i den nye boka.

Ha en lat weekend og øv på kjærligheten

Jon Ivar

For mer innsikt se www.mestringskoden.no

Ring meg gjerne

92839173

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Det eneste du har nok av er tid

  1. Erik Møller sier:

    Takk for påminnelsene, Jon Ivar. Ved å forstå hjernens belønningssystem er det mulig å få nye perspektiver på hvorfor viljestyrken ikke er tilstrekkelig for å endre våre reaksjons- og handlingsmønstre.

    Hovedgrunnen til at regelmessig mindfulness trening bidrar til økt impulskontroll, er at du i denne treningen øver sinnet på å «romme» den tilstanden du til enhver tid har – ikke endre eller undertrykke den. Når du setter deg ned, lukker øynene, og fokuserer oppmerksomheten på f.eks. pusten, vil du samtidig merke den grad av stress eller uro du har inne i deg. For mange vil følelser av stress og uro i hverdagen trigge en impuls til å gjøre noe for å endre disse følelsens eller komme bort fra dem ved hjelp av en aller annen aktivitet. Men i mindfulnesstreningen skal vi ikke røre oss. Vi sitter i ro med lukkede øyne og observerer vår indre tilstand uten å dømme den som riktig eller feil, god eller dårlig. Vi observerer det som er! Jo mer vi øver på dette får følelser av stress og uro «større plass» inni oss , med det resultat at vi etterhvert blir mindre reaktive (mindre impulsstyrt) i flere og flere situasjoner.

    Når autopiloten trigges i ulike situasjoner og det varme systemet aktiveres, har vi et bitte lite beslutningsvindu (kanskje bare ett sekund!) der selvkontrollen har muligheten for å vinne over impulsen. Det handler det om å utholde et ubehag, en indre uro, et indre stress uten å reagere automatisk på det. Hvis vi da på forhånd har øvd på nettopp dette ved hjelp av mindfulnesstrening, er det mye større sannsynlighet for at vi vil være i stand til å kjøle ned systemet tilstrekkelig til at selvkontrollen tar over styringen og vi reagerer og handler mer i tråd med slik vi ønsker å reagere og handle i den spesifikke situasjonen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s