Vi går alle i argumentasjonsfella

Et av mine forbedringsmål hver eneste dag er å unngå argumentasjonsfella. Jeg feiler hver dag, prøver igjen og feiler igjen. Jeg er «feiltastisk» og blir derfor litt bedre hele tiden.
Etter en lang dag er jeg som de fleste av oss mentalt sliten på kvelden. Jeg erfarer da at jeg kan «tenne» som en lett antennelig lunte. Det kan være små og helt uvesentlige ting som eksempelvis at min kone sier til meg noe slikt som; «Ble vi ikke enige om at du skulle bytte lyspæra på badet i dag». Jeg kan da «tenne» automatisk og for eksempel svare; «Nei, det husker jeg ikke at vi ble». Jeg lytter ikke på hva hun egentlig prøver å si og føler, men angriper hennes argument for å vise at hun tar feil. Hvorfor responderer jeg slik?
En viktig årsak er at all uenighet som er helt normal i all kommunikasjon, lett oppleves som ubehagelig når den står på. Som en grunnregel har jeg akseptert at jeg og de fleste med meg, har en sterk og automatisk tendens til å flykte eller angripe, når vi opplever uenighet. Jeg flykter når jeg trekker meg unna diskusjonen og blir taus, og jeg angriper når jeg angriper andres argument uten å egentlig lytte.

En forklaring på dette er i følge adferds økonomer at hjernen er programmert til å ta beslutninger umiddelbart og intuitivt basert på følelser mer enn på rasjonalitet.(Kahneman. System 1 og system 2).
Argumentasjon og uenighet krever per definisjon at jeg skal overbevise andre om at jeg har rett og den andre har feil. Problemet er at når jeg blir konfrontert med et argument som jeg er uenig i og mener er feil så har autopiloten min(System 1) en sterk og automatisk tendens til å overta. Autopiloten hater å tape («loss aversion». D. Kahneman m.fl.) og responderer automatisk og før jeg får tid til å tenke rasjonelt, med et motargument. Jeg er ikke så rasjonell som jeg liker å tro at jeg er er når jeg diskuterer. De fleste av oss mener f.eks. at det er like bra å vinne 100 kr som det er vondt å tape 100 kr. Men slik er det ikke. Det oppleves mye verre å tape 100 kr som du allerede eier. Hjernene (System 1; autopiloten) er programmert til å beskytte oss og søker å unngå å tape og vi alle har en mye større tendens til å beskytte det vi har.

Et motargument og uenighet utløser ubevisst en følelse av ubehag (les; følelse av å tape) og derved utløses automatisk en negativ stressrespons der vi automatisk angriper eller flykter (Fight-or-flight response). Autopiloten kommer ubevisst og automatisk, og før jeg tenker rasjonelt (system 2) med et motargument som forsvarer mitt tidligere argument. Eller jeg nikker og later som om jeg er enig selv om jeg er uenig (flykter unna) fordi jeg er redd for å ikke bli likt(les; tape ansikt). Jeg lytter derfor mye mindre til den andre part sitt argument for å forstå hva denne mener og føler enn jeg tror jeg gjør. Autopiloten responderer automatisk i en stresset situasjon.

Jeg er gjennom å trene blitt mye mer bevisst når autopiloten er i ferd med å ta kontrollen. Jeg er mye mer bevisst når hjertet slår raskere og blodtrykket stiger for å utvide blodårene og øke blodtilførselen til musklene og hjernen. Jeg kjenner at pulsen er kortere. Jeg er bevisst at dette er en primitiv reaksjon for å gjøre kroppen klar til kamp. Siden autopiloten hater å tape og automatisk blir mer stresset blir vi gradvis mer og mer rigid i våre synspunkter når vi diskuterer. Jeg er fantastisk og feiler gang etter gang og går i argumentasjonsfella .

Kjenner du deg igjen? Se på politikere som argumenterer på TV hvor feiltastiske de er. Ingen av partene gjør noe reelt forsøk på å lytte, bygger ikke videre på den andres argumenter eller utvikle ideer som er forskjellig fra de to som kolliderer. Begge er fanget av autopiloten og går ubevisst i argumentasjonsfellen. Argumentasjon hjelper derfor mye, mye mindre enn de fleste av oss liker å tro til å endre beslutningen hos mennesker slik vi er opplært til.

Jeg er feiltastisk og bli stadig bedre. Jeg øver hver dag på å koble ut autopiloten når jeg vet jeg er stresset og den prøver å overta kontrollen. Den beste teknikken jeg har lært for å kontrollere stressnivået er pusteteknikk og «mindfulnes». Jeg har tidligere på bloggen her forklart teknikken og hvor viktig pusteteknikker er for å ta kontroll over autopiloten og koble inn din rasjonelle bevissthet.

Ha en god og feiltastisk uke – pust og smil

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.