Noen tanker om fokus og dårlig tid

Jeg hold nylig et foredrag. Foredraget var om hvordan man kan forbedre prestasjoner markant. Etter foredraget kom en leder bort til meg for å diskutere problematikken med å ha tid nok tid til å gjennomføre alle de aktiviteter som kreves for å forbedre seg og lykkes.
Jeg hører ofte at mange klager på at de ikke har tid nok til alt som kreves. Jeg erfarer også en stadig større utbrenthet blant mange.
Vi har alle den samme tiden til disposisjon, men evnen til å bruke tiden effektivt varierer enormt. Den store utfordringen er ikke tid, men evnen til å opprettholde fokus på målet. Fokus bestemmer prioriteringer og derved tidsbruk. De oppgavene som er viktige kan alltid gjennomføres hvis vi lærer å fokusere og konsentrere. Fokus på de ting som avgjør et resultat er mye viktigere enn hardt arbeid og innsats. Solen kan ikke brenne papir uten en linse til å fokusere sine stråler. På samme måte kan du brenne deg ut hvis innsatsen ikke er fokusert.
Evnen til å holde fokus er utrolig vanskelig siden hjernen og autopiloten vår er lat og lar seg friste. Hjernen søker umiddelbar belønning og lar vi oss friste. Tenk på hvordan du fristes av internett, twitter, mail, delta på møter, tar telefonen når den ringer og mye annet som stjeler din tid. Tidstyvene er mange og blir stadig flere.
Fokus er vanskelig, men det kan læres. Jeg ble overbevist om at alle kan lære seg å fokusere mye bedre når jeg for mange år siden lærte meg «mindfulness» og meditasjon. Jeg er langt fra en ekspert, men jeg har lært meg å bruke enkle teknikker i hverdagen og vet det kan trenes. I dag er det en automatisert kompetanse hos meg.
For meg er nøkkelen å lære seg å fokusere på pusten. Å lære enkle pusteteknikker og metoder for å fokusere lærte meg også hva som kreves for å fokusere på arbeidet mitt.
Min første erfaring med «mindfulness» og meditasjon var hvor kjedelig det var. Å sitte våken, med øynene lukket eller åpen i et stille rom, gjorde meg rastløshet. Jeg ønsket å røre på meg og gjøre noe, og mitt sinn føltes som en ukontrollerbar flyt av tanker og følelser, som hoppet fra tema til tema. Jeg erfarte hvordan tankene fløt i alle retninger hele tiden. Nettopp dette har jeg erfart er det sentrale. Det har lært meg hvordan hjernen fungerer og hvor ukonsentrert den er.
Jeg fikk gradvis lære meg å fokusere på pusten og ignorere denne følelsen. Ikke for å undertrykke disse tanker og følelser, men bare la dem komme og gå uten å hoppe på dem fordi det er slik hjernen min er. Til slutt lærte jeg å holde fokus lengre og lengre og jeg er blitt mindre og mindre rastløs.
Jeg har siden lært at dette er veldig analogt med min evne til å fokusere på arbeidet mitt. Når jeg sitter å arbeider slik som nå på en blogg, føler jeg meg raskt rastløs. Jeg føler meg fristet til å sjekke mail, se litt på TV, sjekke sms, facebook, snakke med Astrid, koke kaffe, spise litt eller lytte til musikk.  Etter samme analogien, har jeg lært meg at det ikke nytter å undertrykke disse tankene og følelsene som dukker opp, men jeg har lært meg å puste og akseptere dem og ignorere dem og erfarer at de forsvinner. Gradvis har jeg derved lært meg å være fokusert og tilstede når jeg jobber til jeg er ferdig. I dag kan jeg være så fokusert at jeg føler jeg forsvinner inn i en «boble» og ikke lar meg forstyrre av noe.
Det er dessverre bare en eneste måte å bli god til å fokusere og det er gjennom praksis. Akkurat som å trene en muskel, er  min evne til å holde fokus blitt bedre ved å trene. Ingen er født til å være god til dette.
De to metodene jeg har funnet nyttig for å lære er å bevisst kutte distraksjoner og sette opp tidsperioder.
Å bevisst eliminere distraksjoner er den mest åpenbare måten. Når jeg skriver en blogg eller på neste bok eliminerer jeg bevisst alle distraksjoner jeg vet fortsatt frister meg slik som telefonen som jeg slår av. Etter som jeg er blitt bedre vet jeg hva som frister og ikke frister lengre. På denne måten er den eneste fiende mitt eget sinn. Det som står tilbake er å praktisere pusteteknikker underveis.
Den neste metoden er å sette av tid. Ved å sette av tid der jeg ikke tillater avbrudd eller distraksjoner, får jeg enormt mye gjort.
Siden jeg visste at all effektiv trening må være progressive, lærte jeg meg tidlig å legge merke til hvor lenge jeg greide å opprettholde fokus av gangen. Deretter har jeg gradvis lært meg å forbedre den. Test deg selv på en bok. Hvis du bare kan holde fokus på å lese en bok i tjue minutter, er det fint. Prøv å bestem deg for tjuefem neste gang.
Jeg må uansett ta meg pauser og akseptere at det er ok å gi etter for distraksjoner av og til når jeg fokuserer. Jeg må hvile «muskelen». På samme måte som jeg øker musklenes maksimal styrke ved å kombinere trening med vekter med å ha pauser gjelder det samme med fokusert arbeide.
Den virkelige verdien av å lære meg å fokusere er å frigjøre tid. Jeg får gjort mer og har samtidig fått mye bedre tid. Jeg bruker mye mindre tid til å få gjort det jeg vil og har mer tid til det som er viktig. Jeg har mer tid til å ikke gjøre noen ting. Jeg er blitt mye flinkere til å praktisere 80/20 regelen. Å fokusere på de 20 % av aktivitetene i hverdagen som avgjør 80 % av resultatet. Jeg har fått mye mer tid til å fokusere familien og ikke minst til å dyrke kjærligheten. Til å gå på kino hver uke og ta en bedre middag og et glass vin ute med Astrid – alene. Jeg prøver i dag å være bevisst på å aldri klage på dårlig tid, men heller min manglende evne til fokus. Fokus er vanskelig, men jeg tror det er langt mer befriende enn alternativet.

Ha en fokusert uke.

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.