Pust og smil og God Jul til dere alle

Alle mennesker bruker ufattelig mye tid til å gå rundt å bekymre seg. Vi bekymrer oss over ting som har hendt, ikke burde ha hendt og som kan komme til å hende. Vi har dårlig samvittighet for ting vi ikke fikk gjort i året som gikk og vi er bekymret for neste år. Disse tankene er uproduktive og ødelegger selvtilliten fordi vi ikke kan gjøre noe med verken fortiden eller fremtiden.
Problemet er at disse tankene om fortiden og fremtiden er at de automatisk skaper uproduktive følelser og handlinger. De skaper automatisk en usikkerhet, frykt, angst og frustrasjon og du handler automatisk basert på frykt. Frustrasjon er selvtilliten og prestasjonens største fiende. Jeg har tidligere blogget (bl.a Middelmådighetens paradoks 24. november) om hvordan autopiloten fungerer (Kahneman. 2011. System 1). Autopiloten kobler automatisk inn tanker og følelser før vi rekker å tenke rasjonelt. Dette er helt avgjørende for å prestere, men kan også bli det største hinder for prestasjoner.
Vi kan alle lære å trene selvkontrollen (Kahneman. System 2) og derved lære oss å stoppe autopiloten. Vi kan lære oss og stoppe opp og akseptere våre tanker og følelser som de er uten å analysere for mye. Ved å lære seg å gjøre det vil du erfare at den automatiserte frykten for fremtiden forsvinner og du begynner å fungere mer produktivt. Du blir mer løsningsorientert og offensiv.
Min sønn Truls er et glimrende eksempel.
Han kjører alpint i verdenseliten. Etter en fantastisk utvikling frem til han var 22 år der han vant EC renn og kjørte seg inn på WC laget har siste året vært en sammenhengende nedtur på resultatsiden. Mange småskader, problemer med utstyr, tekniske småting, utkjøringer og tilbakeslag etter tilbakeslag. Konsekvensen er dårligere selvtilliten. I denne perioden har vi sammen fokusert og trent målbevisst på å trene selvkontrollen og på å ta kontroll på autopiloten. Siden han var 11- 12 år har han  trent bevist mentalt og spesielt på hvor viktig det er å feile for å lære. (se blogg. «Failing forward» 9 juni)
Han har fått lære at det bare er gjennom å erfare egen spesifikk motgang, egne feil og problemer han kan lære hva som skal til for å lykkes. Når du erfarer en krise eller motgang erfarer han hvordan autopiloten styrer og kontrollerer. Bare ved å erfare selv kan han, hvis han er bevisst, lære seg å trene og ta kontroll på autopiloten og de automatiserte fryktfølelser. Etter nesten et år med tilbakeslag og bevisst mental fokusering ser trenden til Truls ut til å snu. Jeg er sikker på at dette året har vært det viktigste læreåret for han. Bare tiden vil vise om jeg får rett.

Jeg er selv i en vanskelig situasjon i forhold til et annet menneske som har betydd mye for meg og erfarer hver dag hvordan autopiloten prøver å ta kontrollen over meg. Heldigvis er jeg bevisst på dette og trener på å ta kontrollen tilbake. Jeg merker som Truls at selvtilliten og den positive forventning til fremtiden er sterk.
Uten denne positive forventning og sterke tro på fremtiden vil de fleste slite, uansett område i livet. Den positive tro og forventning er nøkkelen til mot og høye prestasjoner. Jeg vet at slik bevisst og fokusert trening av selvkontrollen fungerer. Jeg ser det på Truls, på ledere og selgere jeg jobber med, på andre trenere jeg trener og ikke minst på meg selv.

Jula kan lett bli en slik periode av året der vi går på autopilot. Men juleferien kan også være en tid for refleksjon og å trene på tilstedeværelse. Den kan bli en tid til å trene på å akseptere ditt liv som det er akkurat nå og la frustrasjonen for det du ikke fikk til i året som gikk eller for året som kommer, forsvinne. Jula kan være en god tid for å lære slippe det gamle og starte det nye.
Å trene opp selvkontrollen starter med er å trene litt hver dag også i Jula, på å fokusere pusten. Pusten er nøkkelen. Det starter om morgenen og fortsetter et antall ganger hver dag for å ta kontroll over autopiloten. Her er den teknikken jeg bruker og som fungerer;

«Sett deg ned. Kjenn at du er avslappet i kroppen. Sitt med rett rygg. Lukk øynene og smil. Pust helt normalt inn og ut. Slipp ut magen. Kjenn at magen går inn og ut, ut og inn, ut og inn….Bare følg hvordan pusten går inn og ut.  Ikke gjør noe spesielt. Bare fokuser på pusten. Pust inn og ut, inn og ut…..Oppmerksomheten fokusert på pusten. Kjenn samtidig at du smiler. Oppmerksomheten mot pusten. Ikke prøv å påvirke pusten.

Etter en stund kan du flytte oppmerksomheten mot nesen. Kjenn at pusten går inn og ut av nesen. Inn og ut av nesen. Kjenn om du kan merke om inn-pusten er kaldere enn ut-pusten i nesen. Inn og ut av nesen. Gjør det noen ganger

Prøv nå å fokusere oppmerksomheten både på magen og nesen samtidig. såkalt parallell oppmerksomhet»

Gjør dette et par minutt. Om morgenen, midt på dagen, når du sitter i heisen og andre steder. Pust og smil. Et par minutt er nok et antall ganger pr dag. Finn et antall naturlige stoppesteder i hverdagen. Pust og smil.

Pust og smil – God juleferie

Hilsen; Jon Ivar

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Pust og smil og God Jul til dere alle

  1. Kjetil Bjerkestrand sier:

    Bra Jon Ivar!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.