Endelig – Bedriftene dropper nå «karakterkortet»

Endelig!
Trenden de siste 10 – 15 år innen prestasjonsledelse og HR blant mange store internasjonale selskaper er i nå ferd med å snu. Microsoft er en av de store trendsettere.

De har nå skrotet sitt rangeringssystem av ledere og medarbeidere på grunn av at det førte til mangel på samarbeid og innovasjon, intern konkurranse og posisjonering. I tillegg førte det til en voldsom høy turnover .
Flere store kjente bedrifter, som Motorola følger nå etter og nå begynner ballen å rulle

Jeg har blogget mye om hvorfor «karakterer» og rangeringer er så negativt for den indre motivasjon og derved for prestasjoner og senest 16. november «karakterer på jobben er galemathias» og 18. august «The War for talent» – krigen som leder til tap?»
Den internasjonale trenden er nå tydelig. Tall fra Institute for Corporate Productivity viser nå tydelig nedadgående trend i bruk av rangeringssystemer   internasjonalt. For uansett hva ledere/HR ledere har trodd så bidrar ikke systematisk rangering av ansatte verken til bedre lønnsomheten eller bedre motivasjonen til medarbeiderne.

Den 22. april i år skrev jeg om hvordan «Alle kan forbedre seg 100 %». Her viser jeg til to av de mest siterte og anerkjente internasjonale forskere på området nemlig KA. Ericsson (1996, 2002 og 2004) og Dr. Carol Dweck (2006 og 2012). Begge disse konkluderer med at nøkkelen til prestasjonsforbedringer i kunnskapssamfunnet er indre motivasjon. Det mest alvorlige med karakterer og rangeringer er nettopp at det svekker den indre motivasjonen hos mennesker som må lære å lede seg selv og derved for selvledelse som er en suksessfaktor i kunnskaps – og servicebedrifter.

Bortfallet av karakterer betyr ikke som mange kanskje tror at man ikke skal motta feedback. Feedback er selve nøkkelen for læring. Forutsatt at den er umiddelbar, spesifikk og adferdsorientert. Jeg blogget om dette i «Failing forward-viktigste betingelse for effektiv læring» 9. juni. Her brukte jeg min gamle far og hans utrolige forbedringer i bowling som et eksempel. Umiddelbar og spesifikk feedback på adferd gjør det mulig å ta kontroll og korrigere egen adferd umiddelbart. Ved å ha kontroll kan du prøve igjen umiddelbart, og igjen, og igjen til du slutt lære å mestre. En dag lærer du å mestre hvis du tar et kast av gangen, en kunde av gangen og en dag av gangen. Opplevelsen av egen kontroll og mestring er fundamentet for all indre motivasjon og læring

Hensikten med slik feedback er kontinuerlig læring og forbedring, ikke karakterer og rangering.

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

2 svar til Endelig – Bedriftene dropper nå «karakterkortet»

  1. Bjrnar Tretterud sier:

    takk veldig bra

    28. nov. 2013 kl. 17:26 skrev Jon Ivar`s tankelunter om lring og mestring :

    > >

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.