Pust og smil – god ferie

Hver morgen, når jeg våkner, har jeg en ny time, en ny dag og en ny mulighet foran meg. For en gave! Muligheten til å skape noe for meg selv og andre. Ikke i morgen, ikke neste måned eller år, men nå og idag.

Tar jeg et skritt av gangen er ingen ting umulig. Det er ikke det som skjedde i går eller i morgen som gir meg muligheter, men det jeg gjør hvert øyeblikk. De fleste av oss er bra nok på å ha dårlig samvittighet over et eller annet vi ikke fikk gjort noe med eller er misfornøyde med eller å bekymre oss over morgendagen. Vi er gode på å bekymre oss over det vi ikke kan gjøre noe med. Vi trenger ikke trene på det. Det kommer automatisk. Vi kan imidlertid alle trene på å stoppe disse lite produktive tanker.

Ferien er en god tid til å bli bevisst og til å trene litt på tilstedeværelse, sammen med familie og venner.

Jeg er etterhvert blitt veldig bevisst at det meste av det jeg gjør skjer på autopilot (System 1 som det kalles). Autopiloten kobler inn mye oftere og mye raskere enn jeg er klar over. Jeg gjør ting mye mer ubevisst enn jeg er klar over. Jeg våkner og gjør det jeg alltid gjør hver morgen, i løpet av dagen og kvelden. Dagene bare forsvinner. «Sånn går nu dagan». Jeg er gradvis blitt mer bevisst på å gripe øyeblikket og stoppe autopiloten av og til. Stoppe opp og se og akseptere virkeligheten som den er. Stoppe opp og se på et lite barn som ler. Stopp opp på en kafe og bare se på mennesker. Jeg setter meg mye oftere ned på en kafe og bare ser. Ser på mennesker, som ser på mennesker, som ser på mennesker. Jeg er blitt mye bedre til å akseptere meg som jeg er med mine styrker og svakheter. Akseptere ting som de er uten å tenke og analysere for mye. Jeg prøver å ikke bekymre meg så mye over gårsdagen eller morgendagen.

Å trene selvkontrollen er å trene litt hver dag på å fokusere pusten og evnen til å ta et drag av gangen. Å lære seg å styre pusten er nøkkelen til å mestre stress. Det starter om morgenen og fortsetter et antall ganger hver dag for å ta kontroll over autopiloten.

Her en den teknikken jeg gjør prøver å trene på hver morgen, når jeg går til undergrunnen, når jeg sitter på banen, sitter i bilen og et antall andre steder hver dag. Jeg har funnet endel slike naturlige punkter i hverdagen til å stoppe opp. Her er det jeg gjør;

«Sett deg ned. Kjenn at du er avslappet i kroppen. Sitt med rett rygg. Lukk øynene og smil. Pust helt normalt inn og ut. Slipp ut magen. Kjenn at magen går inn og ut, ut og inn, ut og inn….Bare følg hvordan pusten går inn og ut.  Ikke gjør noe spesielt. Bare fokuser på pusten. Pust inn og ut, inn og ut…..Oppmerksomheten fokusert på pusten. Kjenn samtidig at du smiler»

Gjør dette et par minutt. Om morgenen, når du starter bilen, på kafeen, på stranda osv. pust og smil. Et par minutt er nok et antall ganger pr dag. Finn et antall naturlige stoppesteder i hverdagen. Pust og smil.

Å lære å fokusere og kjenne pusten er første skritt for å lære selvkontroll. Å ta kontroll over autopiloten og stress. Når jeg gjør dette kjenner jeg at jeg blir mer avslappet og fokusert. Jeg har langt igjen, men er blitt mye bedre til å stresse ned og smile. Smil og verden smiler tilbake. Sett  deg på en kafe eller T- Banen og prøv. Jeg er blitt mye bedre på å ta kontroll på stress og derved på autopiloten. Jeg er blitt mye bedre på å  ikke bekymre meg over det jeg ikke kan gjøre noe med i går eller imorgen.

Du vil erfare at det er veldig vanskelig, for å ikke si umulig, å tenke på noe annet du bekymrer deg over, når du fokusere oppmerksomheten mot å følge pusten i magen og smiler. Ved å fokusere oppmerksomheten på pusten …  «inn og ut, inn og ut…» kobler jeg autopiloten(kroppen) og bevisstheten. Pusten er bruen som gjør at hele jeg er 100 % til stede her og nå.

Jeg har fortsatt langt igjen, men trener litt hver dag. Skal vi trene sammen på det i sommer?

Pust og smil – God ferie

Hilsen; Jon Ivar

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.