Kun 14 % av av alle ledere er fornøyd med eksisterende PM system

Uavhengig av hva slags stilling vi har enten der er leder eller medarbeider må vi alle kunne dokumentere at vi presterer hver gang. Hva er for eksempel prestasjonen til en leder? Prestasjonen eller «tjenesten» til en leder defineres i relasjonen til medarbeiderne («kunder»). Ingen ledere har en verdi i seg selv eller oppover. I dag er vi alle blitt «selgere». Lederens «tjeneste» er å trene alle medarbeidere til å prestere i forhold til de minstekrav som gjelder i en prosess. Hvis ikke medarbeiderne vil kjøpe «tjenesten» fordi lederen ikke kan dokumentere en verdi har lederen et problem. Tenk deg en flyger eller lege som ikke leverer «tjenesten» hver gang? Hvorfor skulle det være noe annet med en lærer, selger, leder eller andre?

Konsekvensen av at vi alle er blitt «selgere» og må prestere er at de fleste virksomheter har utviklet et aller annet system for PM (Performance Management System). Et system og prosess for å sette mål, evaluere, rangere, kontrollere og belønne prestasjoner.

Forskning gjennomført av CEB (se vedlegg under fra Harvard) viser overraskende nok at bare 14 % av lederne er fornøyde med dagens PM system. Mine egne målinger her på bloggen viser at kun 17 % av de som har svart så langt er fornøyd. Har du svart? Hvis ikke gjør det under.

Enda mer oppsiktsvekkende er det i følge CEB at kun 3 % av virksomhetene gjennomfører en systematisk og analytisk vurdering av årsaken til at systemet ikke fungerer slik at de forbedre eller endre det. De fleste gjør bare marginale endringer på overflaten av systemet, uten å kunne dokumentere noen effekt. En viktig konsekvens av et system som ikke fungerer er at forandringsprosesser mislykkes. Jeg har tidligere blogget om at hele 70 % av ulike forandringsprosesser mislykkes. 

 

Første skritt for å lykkes med forbedringsprosesser av typen LEAN er at det PM system vi bruker fungerer i henhold til målsettingen. Siden bare 14 % mener det fungerer kreves en revisjon av dagens PM systemet fungerer. En ærlig, fordomsfri og faktabasert analyse. Her vil jeg på det sterkeste anbefale å bruke profesjonelle krefter slik som Ernst & Young eller lignende som er profesjonelle på slike analyser.

Jeg har tidligere blogget om forsikringsselskapet Folksam. Se www.mymaze.com. De gjennomførte for få år siden en systematisk og analytisk vurdering for å finne ut om eksisterende PM system fungerte i forhold til målsettingen. Kunne de dokumentere noen markant endring i prestasjoner etter at systemet ble innført? De fant ikke noen bevis for at deres PM system bidro til å forbedre prestasjoner. Tvertimot var mange, slik vi så i målingen fra CEB over misfornøyde og frustrerte. Spesielt bidro kravet om å gjennomføre mål samtaler der en overordnet skal evaluere og sette «karakter» på underordnet mye frustrasjon.

Hva vet vi i dag kjennetegner et effektivt PM system eller det vi kan kalle PM 2.0? La meg ta et eksempel. Sist uke blogget jeg om sammenhengen mellom umiddelbar spesifikk feedback på adferd og prestasjoner. I caset fra Folksam kan du lese hvordan de ved å innføre PM 2.0, der umiddelbar feedback var et av kriteriene, forbedret prestasjonen til selgerne med nesten 100 % på 4 mnd.

I løpet av høsten vil jeg blogge om hva forskningen viser er noen av de viktigste kriterier for et effektivt o PM system – det vi i Maze ofte kaller PM 2,0.

For mer inspirasjon se: http://blogs.hbr.org/cs/2013/06/give_your_performance_manageme.html?goback=%2Egde_304

Hvordan er det hos dere? Fungerer det PM systemet dere bruker? Hva mener du?

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.