«Failing forward» – Viktigste betingelse for effektiv læring

Tankelunte! – I et studie på effekten av ulike læringsmetoder fikk fire lærere over en gitt periode i oppdrag å undervise fire grupper collegestudenter i biologi på fire ulike måter. Elevgruppen var tilfeldig sammensatt, og derved var medfødt IQ, egenskaper og erfaringer også tilfeldig spredt.

Gruppe 1; Fikk lese lærestoffet i en sammenhengende periode.
Gruppe 2; Fikk lese lærestoffet sammenlagt like lenge, men oppdelt i fire korte perioder. 
Gruppe 3; Fikk først lese lærestoffet en kort stund. Så fikk de en test der de skulle teste seg selv. Så fikk de lese en stund til, før en ny test osv.
Gruppe 4; Fikk først lese lærestoffet en periode, så fikk de lage en ”mindmap” der de anskueliggjorde sammenhenger for å forstå.

Alle gruppene fikk til sammen studere like lenge. Det eneste som skilte dem var undervisningsmetode. Hvilken gruppe tror du gjør det best til prøven som ble gjennomført etter endt undervisningsperiode, og hvorfor?

Siste uke blogget jeg om forskning og egne undersøkelser som viser at nedslående 70 % av alle forbedringsinitiativ enten de heter beste praksis, LEAN eller annet mislykkes.

Hva viser forskning er helt avgjørende for å lykkes med å forbedre seg selv eller en prosess? Den viktigste forutsetning for effektiv læring er umiddelbar spesifikk feedback. Tenk på hvordan barn lærer å gå? De ser hva andre gjør, prøver å ta et kontrollerbart skitt av gangen – og feiler! Ved å feile mottar barnet umiddelbar spesifikk feedback. De prøver igjen, feiler igjen, ny feedback osv.. Slik fortsetter læreprosessen til de lærer å mestre. Hvem er læreren? Barnet selv.

Min pappa Thor på 82 år er en ivrig og dyktig bowler. Han har forbedret seg fra rundt 60  til rundt 200 poeng på få år. Hvordan er det mulig? Målet er å få alle kulene ned hver gang. Han kaster og feiler. Han observerer sitt kast og mottar umiddelbar spesifikk feedback når han feiler. Mens han venter på sin neste tur, observerer han andre som lykkes bedre, visualiserer ubevisst det optimale kast og prøver igjen. Slik fortsetter han kast etter kast, runde etter runde og blir automatisk bedre og bedre. Han har feilet enormt mye, men vært utholdende. Han ble en vinner til slutt. Hvem var læreren?
Akkurat som barnet, blir pappa bedre og bedre av å feile og få umiddelbar feedback på egne spesifikke feil i forhold til målet. Dette kalles; «Failing forward» eller å snuble seg frem.

Jeg har trent alpinister i Nero alpin fra de var 5- 6 år og opp til EC og min sønn Truls til WC etter det samme prinsipp i alle år. De har lært seg at å feile, ikke er feil, men rett! Å feile er det viktigste prinsipp for å skaffe seg den umiddelbare spesifikk feedback du trenger for å lære effektivt. Uten umiddelbar spesifikk feedback blir læringen lite effektiv. Generell feedback fra en leder eller trener som ikke er tilstede i «sannhetens øyeblikk» hjelper lite for effektiv læring. Det fungerer ofte motsatt fordi det oppleves som kontroll.

På samme måte kan du trene en selger. Et effektivt virkemiddel av flere er salgsobservasjon. Det kan bety at du gir en dyktig selger i oppgave å observere en svakere selger i en reell salgssituasjon. Dere blir på forhånd enige om hva som er det viktigste som må læres først – et skritt av gangen. Det kan for eksempel være åpningsspørsmålet på salgssamtalen. Observatør observerer utførelsen av den spesifikke åpningsreplikken i en reell salgssituasjon. Etter at salget er over gir selger først feedback på sin opplevelse. Det gir observatør innsikt i selgers egen innsikt. Observatør gir deretter feedback på hva han mener kan bedres. Man enes om spesifikk forbedring og selger prøver igjen. Slik fortsetter de på tre- fire kunder pr dag i tre – fire dager. Prøve det! Jeg garanterer en dramatisk forbedring på kort tid.

Hvorfor skulle prinsippet være noe annet hvis du skal forbedre prestasjonen til en butikksjef, distriktssjef, mekaniker, designer eller andre? Fundamentet for effektiv læring er umiddelbar spesifikk feedback på avvik (les; feil). Det dreier seg derfor om designe smarte feedbacksløyfer (les; styringssystem) rundt de prosesser og de mennesker som skal lære seg å mestre en prosess, enten det å lære seg å gå, spille bowling, selge, slanke seg eller annet.

Et meget bra eksempel på dette prinsipp finner du ved å lese Folksam Forsikring i Sverige. De forbedret prestasjonen til selgerne med 100% på 4 mnd. gjennom å utvikle et system for umiddelbar spesifikk feedback og selvkontroll. For flere casebeskrivelser se: http://www.mymaze.com/

Hva svarte du forresten på spørsmålet om hvem som gjør det best til eksamen? Riktig svar er gruppe 3. Denne metoden er nesten 80 % mer effektiv enn den nest mest effektive metoden. Hvorfor? Elevene mottar umiddelbar feedback på egne spesifikke feil gjennom hyppige tester og opplever kontroll. Derved lærer de å ta ansvar for å forbedre seg gjennom å ta et kontrollerbart skritt av gangen til neste test.
Jeg vil til slutt på det sterkeste anbefale deg å se på videoen under av Bill Gates.

http://www.ted.com/talks/bill_gates_teachers_need_real_feedback.html

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.