Hva skal til for å ha suksess i ulike forbedringsprosesser?

At det finns et stort potensial for å forbedre prestasjoner og resultater i alle virksomheter dramatisk hvis vi identifiserer og gjennomfører beste praksis i ulike prosesser, er få uenige i.  Det at de fleste tror det er mulig å forbedre seg markant er jo årsaken til at mange virksomheter starter prosesser av typen Beste praksis og LEAN eller annet.

Et eksempel på markante forbedringer er selgerne i Folksam Forsikring i Sverige. De forbedret sine prestasjon i snitt med 100% på under 5 mnd ved å lære seg å gjennomføre beste praksis hver eneste dag. Et annet eksempel er Anton Sport. En butikksjef i Anton Sport forbedret sin prestasjon på «hitrate» fra 12 % til 19 % på 5 uker ved å lære seg å gjennomføre beste praksis. IT og konsulent selskapet Maze har dokumentert mange tilsvarende case på dramatisk prestasjonsforbedringer på sin hjemmeside www.mymaze.com.

Faktum er imidlertid at de fleste slike forbedringsinitiativ mislykkes. Initiativene og navnene på dem har gjennom årene vært mange slik som LEAN, PM(Performance Management), JIT(Just In Time), TBM(Time Based Management), BPR(Business Process Reengineering), TQM(Total Quality Management).

De fleste blir imidlertid nye BOHICA (Bend Over Here It Comes Again) og keiserens nye klær. John Kotter («Leading Change, Why Transformation Efforts Fail»), James Champy («Reengineering Management») og flere kan dokumentere at hele 70 % av alle slike forandringsinitiativ mislykkes.

Jeg gjennomførte selv en undersøkelse på LinkedIn siste uke for sjekke hvor mange som hadde egne erfaringer på om denne forskningen stemmer. Jeg fikk svært mange svar og den avdekket at hele 73 % hadde egne erfaringer på at de fleste slike forbedringsinitiativ mislykkes. (PS! Har du svart . hvis ikke gjør det).

De fleste ledere er i dag enige i målet og ideene bak ulike konsepter som LEAN eller beste praksis. Det ledere burde ha laserfokus på nå er ikke at prosessforbedringer er viktig, men forstå hvorfor 70 % som setter i gang noe de tror på og er motivert for,  mislykkes. Jeg ønsker derfor å dra i gang en diskusjon og håper du vil dele dine tanker.

–  Hva mener du er det aller viktigste (nummer en) som skal til for å få til dramatiske og målbare resultatforbedringer når virksomheter setter i gang forandringsinitiativ slik som LEAN eller lignende ?

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

3 svar til Hva skal til for å ha suksess i ulike forbedringsprosesser?

  1. Lin T B Ruud sier:

    Jeg har nylig avsluttet en undersøkelse av suksessrike lederes beste praksis for fremming av gjennomføringsevne. Lean og PM viser seg å ha vært nyttige verktøy for deres måloppnåelse, med det fordrer at de har etablert følgende kriterier i kulturen: Tett, rask feedback og forsterkning på riktige prestasjoner. Tillit. Kontinuerlig ledelsesutvikling og utviklingsledelse (et stort fellt som bl.a. handler om kommunikasjon og smerte). Å lede andre til selvledelse. Vilje og evne til å ansvarliggjøre alle ansatte, (især førstelinja) til innovasjon og risikotaking. Samlet sett handler alle elementene om å system og nettverksforståelse og å skape en åpenhetskultur der ledere og andre, så kallte hubs, viser beste praksis gjennom egen atferd (PM) og/eller fremme andre aktører til å bli kulturnavigatører (nye hubs).(LEAN-prinsipper)

    Mvh: Lin T B Ruud

  2. Jon Ivar sier:

    Hei Lin. Dette var meget spennende. Kan du sende meg hele rapporten?

  3. Mange tror LEAN og alle de andre forkortelser er en løsning, men man finder en løsning ved hjælp af f.eks. lean. Succes med forandringer får man ved at skabe forståelsen af forandringen hos den enkelte. Det er ikke nok at forandre eller automatisere man må «uddanne» den enkelte til at forstå betydningen af egen fremtidige rolle i det nye og i at holde sammen på forandringens formål. Den sociale kapital (sammenhængskraften) i virksomheden er afgørende for om det lykkes. Hænger virksomheden, afdelingen eller de involverede nok sammen til at det nye kan blive en succes? Hvis ikke så falder projektet på gulvet. Den kendte hverdag og «vi plejer» er meget stærke modpoler til forandringer. Jeg bruger øjenkontakt som middel mod «vi plejer».
    Mvh, Christian

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.