70 % av alle endringsinitiativ mislykkes?

John Kotter, «Leading Change: «Why Transformation Efforts Fail» og mange med ham hevder at hele 70 % av alle slike forandringsinitiativ mislykkes. James Champy, guruen innen BPR (Reengineering the Corporation) fant det samme i sine studier lansert i «Reengineering Management». Studier gjennomført innen endring av personlig livsstil og slanking viser det samme. For eksempel viser de at under 20 % av «bypass» pasienter greier å endre livsstil etter en operasjon. Hvordan er det mulig? Studier gjennomført av selgeres forbedring av prestasjoner etter å ha gjennomgått ulike salgskurs viser det samme.

Vi erfarer hele tiden at det settes i gang ulike initiativ for å forbedre kundeopplevelsen og eller effektivitet fra ulike deler av virksomheten. HR Norge tok f.eks på Handelskonferansen 23. April i år initiativ til å sette PM(Performance Management) på agendaen til HR sjefer. Eksempel på ulike initiativ er foruten PM, BPR (Business Process Reengeneering), Lean, Beste Praksis og mye annet. Hva hjelper det med alle disse velmente initiativ hvis vi erfarer at de blir nye BOHICA (Bend Over Here It Comes Again).

Stemmer denne forskningen? Hva er dine subjektive erfaringer. Gi meg din ærlige feedback med å svare på spørsmålet under. Jeg takker spesielt hvis du kan utdype med kommentarer. På forhånd tusen takk.

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow og NUDGEit Gründer, rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

2 svar til 70 % av alle endringsinitiativ mislykkes?

  1. Arild Olsen sier:

    De fleste forbedringinitiativ settes igang med fokus på en ytre vinning – penger – bli tynn – etc.
    dette er kortsiktig, og er nærmest dømt til å mislykkes.Ytre vinning kommer som en konsekvens av en indre drive (motivasjon). Skal et forbedringstiltak lykkes, må det settes igang fra en indre lyst.
    Da må du først se deg selv ,å finne ut hva du vil.

  2. Åne Sæter sier:

    Hei!
    Jeg tror:
    En god samordning i en gruppe er en innlært rutine og automasjon som kommer gjennom en lang prosess. (Som når du kjører bil. Du vet ikke hvor mange gram trykk du har på gasspedalen, men du vet det og kan det uten å tenke på det.)

    Dette er tanker som kommer fra underbevisstheten. En omvelting gjennom en prosess må skje over tid og ikke med for brå svinger. Underbvisstheten trenes gjennom repetative øvelser fra den bevisste delen i hjernen. En omvelting i en gruppe kan heller da ikke komme gjennom brå endringer som i form av STORE og ET BRÅTT initiativ. Jeg har troen på en omvelting må skje gjennom en velbygd modell som endrer små deler av teknikken (som i samordningen i gruppen) hver gang.

    Jeg har flere tanker rundt dette. Siden jeg skriver fra mobil, blir det ikke lengre i denne omgang.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.