Vil du hjelpe meg? Er det bare positivt å gi mennesker ros for gode prestasjoner?

Jeg gjennomfører for tiden en uformell undersøkelse. Jeg har fått meget god respons, men trenger enda minst 100 svar til.
Jeg har som mange av andre fått lære, og tatt for gitt, at ros og skryt for gode prestasjoner, spesielt i plenum, er entydig positivt. Desto mer ros for gode prestasjoner og resultater desto bedre. Ros «booster» selvtillit og prestasjoner. Dette har jeg alltid trodd var selvsagt. Jeg er etterhvert blitt mer i tvil. Er det så opplagt at ros for gode prestasjoner er så positivt? Eller kan det tvert imot være direkte negativt?

I min neste blogg i neste uke vil jeg reflektere litt over hva forskningen viser om ros. Men først jeg avhengig av litt hjelp fra deg.
Under har jeg laget en påstand om betydningen av ros. Er du enig i påstanden? Ja eller nei?. Gi meg gjerne uttdypende kommentarer.

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

4 svar til Vil du hjelpe meg? Er det bare positivt å gi mennesker ros for gode prestasjoner?

  1. Lin T B Ruud sier:

    På et Kurs jeg var på for mange år siden lærte jeg at en skal rose på faktiske prestasjoner når handlingen utføres. Ofte roser vi ukritisk og på feil grunnlag når f.eks barnet ønsker å bli sett: «Pappa se på meg». Svar: «Oj – så flink du er!» Det er også viktig å ha for seg at om en ber en fisk om å klatre vil den ikke gjøre det med bragd ettersom den er i feil miljø. Hva vi anser som en bragd å rose er m.a.o situasjonsbetinget og er i stadig utvikling i kulturen.

  2. Erik Holck sier:

    Ros er ikke ubetinget bra. De er afhängig t af i hvilke situationer du roser og vad du roser for!
    Det er bättra att påskönna initiativ til att söka att prästera,- söka att opnå ros , inte for rosens skyld men for målopfyldelsen eller läringens skyld.
    Ros i plenum er ofte skadeligt, kan skaber ofte splid og misundelse og fölelse af mindrevärd hos dom som inte rosas trods indsats.
    På den andre side så hyllar vi jo konkurrence og belönner nr. 1 med ros, medaljer og priser!

  3. Terje Hofsmarken sier:

    Nils Christie hevder i sin bok Små ord for store spørsmål at noe av det viktigste er å oppgradere folks egne erfaringer og hjelpe mennesker til å utforske egne erfaringer og dermed bidra til å gjøre menneskers erfaringer gyldige (Christie 2009). Christie hevder at dette vil gjøre folk tryggere på at de gjennom sine liv har erfart noe viktig. Dette gir dem mulighet til å forstå og bekrefte seg selv.

    I en travel hverdag kan det være fristende nettopp å gi hastig anerkjennelse og ros til ledere og ansatte. Det vil gi en annen effekt om lederen har tid til selvbekreftelse. Dette kan gi varige endringer i mestringsforventninger.

  4. A.Collett sier:

    Ros har liten eller ingen effekt, dersom vedkommende som mottar den, ikke opplever at det han/hun blir rost for har vært noe ekstraordinært. Ros for noe som for den enkelte er selvfølgelig eller opplagt, gir lite verdi.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s