«The Iceberg Illusion»

«The iceberg illusion»

Mange mennesker tror at de beste og de som når lengst innen et område er de som har en medfødt gave, høyest intelligens og får de beste skolekarakterer. Internasjonal prestasjonsforskning (Howe, Davidson Ericsson m.fl) viser imidlertid at det ikke er noen dokumenterbar sammenheng mellom såkalt medfødt begavelse, talent, intelligens og suksess i det virkelige liv.

For å ta noen eksempel fra idrett; Var Bjørn Dæhli spesielt begavet med et spesielt talent for langrenn? Enn Solskjær? Hva med Tiger Woods, Roger Federer, Beatles, Andre Agassi, Aksel Lund Svindal, Kjetil Andre Aamodt? Hva med de beste selgere, butikksjefer eller andre?

Når vi ser slike mennesker som presterer ekstraordinært kan forskningen (Hill & Schneider 2006) lære oss at vi ser toppen av et isfjell og sluttproduktet av en ekstraordinær spesifikk treningsprosess som har pågått i minst 10.000 timer. (The iceberg illusion. Ericsson). Det finns i følge Ericsson sin forksning ikke noen unntak til dette mønster.

De beste er best fordi de har lært seg hva som skal til for å trene smart og effektivt for å utvikle sitt medfødte talent for noe. Det krever minimum 10.000 timer spesifikk streben og anstrengelse innen et spesifikt område for å utvikle en spesifikk intuitiv intelligens. Det er ikke nok med hardt arbeide. Det er mange som arbeider hardt, men som ikke greier å utvikler sitt potensial. Hemmeligheten er bevisst streben. Med bevisst streben menes at du helt bevisst setter deg spesifikke mål utenfor din komfortsone, der du må ta risiko og vil mislykkes. Nettopp det å mislykkes synes å være nøkkelen for å utvikle ditt iboende talent. Når du mislykkes gir det deg selv den spesifikke feedback du trenger for å utvikle ditt talent. Tenk på hvordan barn lærer å gå gjennom å «feile» seg frem.

Selvkontroll

For å bevisst sette seg høye mål utenfor komfortsonen og ha den motivasjonen som kreves for å strebe i tusenvis av timer til du lærer å mestre og nå målet krever høy grad av selvkontroll. Dette ser vi veldig tydelig i all idrett.

I en ganske nytt anerkjent studie fra New Zealand fulgte man hele 1000 barn fra fødselen til den fylte 32 år (Roy F. Baumeister, 2010) for å finne ut hva som avgjorde deres suksess senere i livet. De fant at de barna som hadde best selvkontroll og greide å utsette den umiddelbare belønning for å få en større belønning senere(nå et høyere mål), viste seg å ha suksess senere i livet. Deres hovedkonklusjon er at selvkontroll og evnen til å streve bevisst for å å unngå komfortfella er den enkeltfaktor som best predikerer suksess, ikke intelligens og medfødt talent.

Siden evnen til selvkontroll og til å trene effektivt ikke er medfødt, åpner det for fantastiske muligheter og for dramatiske forbedringer av prestasjoner for alle de av oss som ikke presterer så på bra fordi vi trodde vi manglet talent enten det er på skolen, idretten eller i næringslivet.

Ledelse er å skape de betingelser som skal til for å trene effektivt og smart slik at alle lærer å prestere mye bedre enn de gjør i dag. Verdiskapningen i dagens kompetansesamfunn avhenger av at alle lærer og presterer dramatisk mye bedre enn i dag. Hva er verdien av en flyver eller lege som ikke mestrer sitt fag 100 %. Hvorfor er det andre krav til selgere, ledere eller skoleelever? Dagens samfunn og bedrift er som et fotball lag der alle må prestere høyt for at laget skal vinne.

Fra mitt daglige virke i IT selskapet Maze forsker vi på hva som skaper slike ekstraordinære muligheter. Vi kan dokumentere vitenskapelig hvilke læringsmuligheter som er helt avgjørende i hverdagen for å løfte prestasjonen ekstraordinært for alle. Et av mange eksempler Folksam Forsikring. Etter bare 5 mnd presterte de 70 % «nest» beste i snitt bedre enn de 20 % beste gjorde før intervensjonen. Ikke nok med det – de 20 % forbedret seg også markant. En interessant observasjon i slike prosesser er at mange av de vi trodde var de største talentene viser seg å ikke være det.

Det viktigste spørsmål for alle ledere i skole, idrett, kultur og næringslivet burde være å lære seg hva det innebærer å utvikle ekstraordinære treningsmuligheter for alle.

For flere dokumenterte case på ekstraordinære prestasjoner se;

 www.mymaze.com

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Ett svar til «The Iceberg Illusion»

  1. Lin T B Ruud sier:

    Hei Jon-Ivar. Jeg skulle gjerne sitert deg i min masteroppave: Fremming av gjennomføringsevne gjennom læring fra potensielle og begåtte feilhandlinger. (HIOA læring i komplekse systemer, organisasjon og ledelse) Har du en orginaltittel på et dokument du har skrevet som omhandler dette?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s