Selvkontroll er viktigere enn intelligens

Her er en spennende artikkel (aftenposten 12 april) som jeg oppfordrer alle til å lese og ikke minst diskutere med barn og medarbeidere. Den understreker alt jeg har vært opptatt av de senere år og som mye forskning bekrefter i dag

Slik styrker du barnas selvkontroll

I den berømte marshmallow-testen fra 60-tallet, fikk barn beskjed om at de kunne få én marshmallow nå, eller to hvis de ventet et kvarter. 30 år senere viser det seg at det gjennomsnittlig har gått bedre i livet for de barna som motsto fristelsen. Stor selvkontroll er viktigere enn høy intelligens for å forutsi suksess. I tillegg kan selvkontroll trenes opp. Det er som en muskel som delvis har medfødte egenskaper, men også kan trenes.

En rekke forskningsresultater publisert i tidsskriftet Science viser at det er fullt mulig å trene barn til bedre selvkontroll.

Kondisjonstrening, som nå er på full fart inn i norsk pedagogikk igjen, viser seg å være effektivt for å forbedre selvkontroll. Også meditasjon har vist seg å gi god effekt. Det samme har selvforsvarsteknikker med en filosofisk komponent.Forskningen viser at de beste resultatene kommer der kondisjonstrening kombineres med meditering.

Og resultatene er spesielt inspirerende for alle som er opptatt av å gi alle barn like gode sjanser. De barna som hadde dårlig selvkontroll, hadde også størst effekt av treningen. De svake barna kom seg faktisk opp på et gjennomsnittsnivå bare ved hjelp av disse teknikkene, som ganske sikkert vil øke deres muligheter til å få et godt liv.

Kjemperesultater

Den største effekten kommer ved at skoler satser på pedagogiske programmer som kontinuerlig utfordrer barna til å bli bedre på selvkontroll. Barn helt ned i 4–5-årsalderen har merkbare effekter. Blant de grundigst testede programmene er Tools of the Mind (toolsofthemind.org), som baserer seg på den russiske psykologen Lev Vygotskys arbeider. En amerikansk skole gjorde en dobbel blindstudie med dette programmet (en gruppe elever fikk programmet, en kontrollgruppe fikk det ikke).

Etter et år valgte lærere og rektor å avslutte studien, fordi gruppen som fikk Tools of the Mind hadde så stor effekt at det ville være etisk uforsvarlig overfor barna som var i kontrollgruppe ikke å avslutte den. Samtidig er det selvsagt svært mange barn som fortsatt ikke får pedagogikk basert på Tools of the Mind eller lignende.

Ikke stillesitting

Det finnes minst fire ulike pedagogiske programmer som viser seg å ha god, dokumentert effekt på selvregulering. Men alle programmene har ifølge forskningsresultatene noe til felles: Ingen av dem forventer av mindre barn at de skal sitte stille lenge. Å forvente dette passer ikke med barns utvikling, det forsterker spenninger mellom lærere og elever, og får noen barn til å mislike skolen og bli feildiagnostisert med ADHD. I tillegg søker programmene å redusere stress i klasserommet og i stedet dyrke glede, stolthet, selvtillit og sosiale bånd.

Mange av de viktigste rådene for å styrke selvkontroll kan bare gjennomføres i skole og barnehage, men foreldre kan også bidra.Flere studier har blant annet dokumentert at familier som daglig spiser middag sammen, får barn som er flinkere til å gjøre lekser, får bedre karakterer, har større følelsesmessig kontroll og høyere selvtillit.

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s