En fantastisk historie om å lære seg matte

Når jeg holder foredrag og møter ledere får jeg mange gode historier om mennesker som gjennom å endre innstilling fra et «fixed mindset» til et «growt mindeset» lærer å prestere markant bedre på kort tid. jeg har tidligere blogget om forskjellen i disse mindet. Her er en historie fra Lars Hjelset

Min datter på 17 år har aldri hatt gode matteresultater. I høst lå hun an til å stryke. Hun har hele tiden sagt til seg selv «jeg er ikke mattehode». «Det ligger ikke for meg». Hun har fått støtte i denne troen av sin mor som har trøstet henne med å si «jeg var ikke mattehode jeg heller, du har det fra meg…»Etter en dag med Jon Ivar i november om hvor mye mindset påvirker prestasjoner, bestemte jeg meg for å jobbe med hennes mindset og hjelpe til med matte frem mot terminprøven til jul. Vi hadde syv dager på oss til å gå gjennom halvårspensumet. Hun bor hos sin mor men flyttet inn til meg i en uke slik at vi kunne jobbe hver kveld.Mindset-endring: Jeg fortalte henne at vi ikke kunne forvente mirakler på syv dager og at resultatet blir det det blir. Det viktigste var selve arbeidsmetoden.

Laserfokus og kontinuerlig feedback; Vi ble enige om å jobbe kun 45 minutter pluss en test hver kveld (umiddelbar spesifikk avviksfeedback). En oppgave ad gangen. Tar du et skritt av gangen er ingen ting umulig. Vi arbeidet i 10 minutter med læring, så 10 minutter fokusert oppgaveløsning og umiddelbar spesifikk feedback på en og en problemstilling. Selv om hun løste oppgaven riktig ble hun bedt om å gjøre tre nye liknende oppgaver. Alle kveldene ble avsluttet med en test. Hun fikk bare skryt for måten hun arbeidet på for å lære seg å løse oppgavene- ikke resultatet. Det resulterte i mye skryt for oppgaver med galt resultat.

Etter tre dager med mye frustrasjon og håpløshet, kom de første mestrings-signalene og hun begynte å drømme om høye karakterer. Jeg måtte coache henne igjen om at hun skulle fokusere på selve treningsaktiviteten og glede seg over oppgaver som ikke ble løst riktig slik at manglende kunnskap ble avdekket. Vi kalte det for å «tette hull». Å gjøre feil er ikke feil hadde jeg fått lære. Å feile er ny spesifikk informasjon og feedback for læring. Den syvende dagen gjennomførte hun en terminprøve fra året før på 1,5 time. Hun fikk ikke vite totalresultatet (som var meget bra, sannsynligvis karakteren 5) men vi brukte feedbacken til å «tette hull».

Dagen etter gjennomførte hun terminprøven for Jul og fikk karakteren 4. Hun hevet seg altså fra strykkarakter til en sterk 4 på syv dager. Jeg spurte hva hun mente var årsaken til suksessen og hun svarte «jeg er vel et mattehode likevel!». Jeg svarte: «Du har utviklet en metode for å utvikle hodet og dine evner og det betyr at du kan gjøre det igjen og igjen…Du må gjerne kalle det mattehode men det er arbeidsmetoden som ga deg karakteren fire.»Hun skal nå bo hos meg en uke hver måned for å jobbe systematisk med flere fag.

Dette er en fantastisk historie som gjør det veldig motiverende å dele min kunnskap med så mange som mulig. Jeg er som mange skjønner dritlei av alle som setter mennesker i bås og dømmer. Kanskje du kjenner noen som vil dele historier med meg

Om Jon Ivar

Faglig ansvarlig i Marshmallow Group AS Rådgiver, forfatter og foredragsholder
Dette innlegget ble publisert i Debattinnlegg og merket med , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til En fantastisk historie om å lære seg matte

  1. Rolf K sier:

    Har en lignende historie fra en av mine. Morsomt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s